اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه

درمان کمردرد در مشهد

علل کمردرد

درصورت درخواست جهت ویزیت یا اطلاع از هزینه ها و ساعات و روزهای کاری لطفا به شماره پیامکی SMS پذیرش 09151238486 پیامک ارسال بفرمایید.

دردی که درقسمت پایین کمرایجاد میشود کمر درد نام دارد. کمر درد بعلت بیماری درساختمانهایی که در کمر قرارگرفتند ایجاد میشود که شامل دیسک بین مهره‌ای، لیگامانهای که استخوانهای ستون مهره ها را بهم میچسبانند، مفاصلی که ستون مهره ها را بهم وصل میکند نیرو اسپاسم عضلات کمرباشد. درمان کمردرد دلیل شایع مراجعه بپزشک است.طبق اعلام موسسه ملی اختلالات عصبی و سکته مغزی (NINDS)، کمردرد شایعترین علت ناتوانی ناشی ازشغل است. حداقل 80 درصد مردم درطول زندگی خود کمر درد را تجربه میکنند.
کمر درد یکی ازشایعترین دلایلی است که افراد بپزشک مراجعه میکنند و یکی ازعلل مهم غیبت ازمحل کار و مرخصی استعلاجی در جوامع میباشد، خوشبختانه کمر درد قابل پیشگیری است.
کمرانسان ساختمان پیچیده ای است که از ماهیچه‌ها ، تاندون‌ها، دیسکها و استخوانها تشکیل شده است و کمر انسان محلی است که اعصاب کمری درآن قرارگرفته اند این اعصاب از نخاع خارج شده و بداخل اندامهای تحتانی میروند کمر ما از ۵ مهره درست شده است و دربین مهره ها ساختمانهای غضروفی بنام دیسک کمری قرارگرفته اند. بعلت همین مهره هاست که ما می‌توانیم بجلو و عقب و چپ و راست حرکت کنیم.ریسک فاکتورهای کمر درد عبارتند از کشیدن سیگار چاقی افزایش وزن افزایش سن کارهایی که نشستنی و بدون فعالیت هستند و یا برعکس کارهایی که مستلزم فعالیت بدنی شدید هستند وبالاخره مسائل روحی از قبیل اضطراب استرس و افسردگی.

استفاده از یک بریس کمر ( کمربند طبی ) می‌تواند به درمان کمردرد کمک کند 

حرکت ستون فقرات کمری میتواند بهبودی شکستگی‌های ستون فقرات یا جوش خوردگی‌های بعد از عمل را به تأخیر بیندازد. در مورد گودی کمر، یک بریس کمر ممکن است در محدود کردن حرکت آن کمک کند و مشخص شده است. که این بریس می‌تواند باعث کاهش گودی و کاهش کمردرد نیز شود. در حال حاضر دو بریس پرکاربرد برای این مشکل وجود دارد که هرکدام مزایا و معایب خاص خود را دارند:

بریس درا-استرینگ ( پیشرفته ترین کمربند مخصوص تنگی کانال نخاعی ) :

تصویر یک کمربند طبی برای تنگی کانال نخاعی را نمایش می دهد .

کمربندهای پیشرفته کششی و نیمه سخت ( ترکیبی از پلیمرهای سبک و کابل های مخصوص ) که برای کنترل فشار تنگی کانال نخاعی و کنترل فشار دیسک مهره ای  و فقط موقع فعالیت بسته می شوند.

بریس سخت فلزی :

تصویر یک عدد کمربند طبی در مشهد را نمایش می دهد .

این نوع بریس‌ها را از فلز یا مواد پلاستیکی سخت میسازند.مانند بریس‌های Boston بریس یا تی ال اس او (TLSO). اگر بریس به درستی روی بدن نشانده شود. بایدحداقل ۵۰٪ از کل حرکت کمر را محدود میکند. این نوع بریس را فقط در حالت فعالیت بپوشید و باید شب‌ها آن را درآورید.

 بریس‌های پارچه ای  الاستیکی(کرست) :

تصویر یک عدد کمربند کشی فنردار را نمایش می دهد .

بعضی اوقات برای محدود کردن حرکت ستون فقرات، این بریس‌ها توصیه میشود. این نوع بریس‌ها اجازه نمیدهد که فرد به جلو خم شود. افرادی که مشاغل دارند که مدام باید اجسام سنگینی بلند کنند. گاهی اوقات میتوانند از این بریس‌ها استفاده کنند. تا از آسیب‌دیدگی کمر جلوگیری کرده یا یک آسیب‌دیدگی قبلی کمک کنند.کار بریس‌های کرستی، محدود کردن حرکت است و بعنوان یک یادآوری کننده برای حفظ وضعیت مناسب بدن در حین کارعمل میکنند و فرد را وامیدارند تا درهنگام بلند کردن اجسام، بدرستی عضلات پای خود را درگیر کند و بعضا منجر بکاهش شدت کمردرد نیز میشوند.

انواع کمر درد

.کمر درد از لحاظ مدت زمان شروع میتواند بچندین صورت :حاد باشد یعنی کمردردهایی که کمتر۶ هفته طول میکشند و درعرض یک و نیم ماه معمولا بهبود پیدا میکند .کمر درد هایی که بین یک و نیم تا 3 ماه پس ازشروع علائم دیده میشوند کمر دردهای تحت حاد نامیده میشود کمردردهای مزمن کمر درد هایی هستند که بعد از 3ماه درمان هنوز بیمار خوب نشده است و کمردرد هنوز ادامه دارد.هرچه کمردرد زمان بیشتری طول بکشد تا خوب شود نشانه بیماریهای بدتری میباشد.

:از لحاظ خصوصیات بالینی کمردرد ها 3دسته تقسیم میشوند۱- کمر دردهای مکانیکی کمردرد هایی میگوییم که با استراحت بهتر میشوند و باحرکت بدتر میشوند. مثلا هنگامی که بیمار حرکت مینشیند یا می‌ایستد یا راه میرود بدتر میشود. این نوع دردها بعلت بیماریهایی که بریشه ی عصبی فشار میآورند، مانند پارگی دیسک کمر ،تنگی کانال نخاعی، ناپایداری و حرکت غیرعادی مهره های کمر لیزخوردن مهره ها بوجود می آیند.صافی کف پا
۲- دردهای التهابی یعنی دردهایی که صبحها هنگام برخاستن بیمار ازبستر ایجاد میشوند وهنگامی که بیمار کمی گرم میشود و حرکت میکند درد بیمار بهترمیشود. این نوع دردها را معمولا در بیماریهای التهابی میبینیم مانند آرتریت روماتوئید، اسپوندیلیت آنکیلوزن.
۳- دردهایی که مخلوطی از اینها هستند مانند دردهای مربوط بتومورهای شکستگیها پوکی استخوان.

چه عواملی باعث ایجاد کمردرد در سمت راست پایین میشود؟

کشیدگی لیگامانها strain و پارگی لیگامانها Sprain :
وقتی جسم سنگینی برداشته میشود که خارج ازتوان شخص باشد یا وضعیت بدنی شخص در حالت مناسبی نباشد باعث کشیدگی لیگامانها ویا اگر شدیدترشود باعث پارگی لیگامانها میشود.
کشیدگی و پارگی لیگامانها دلایل اصلی کمردرد حاد هستند.

علت کشیدگی و پارگی لیگامان شامل موارد زیر است :

۱ – برداشت اجسام سنگین بااستفاده ازتکنیک نادرست.
۲ – پیچ خوردگی یا حرکت بدن درشرایط عدم آمادگی بدنی
۳ – کشش بیش ازحد لیگامانها حین ورزش به علت حرکات ناگهانی و سنگین
۴ – شروع ورزش قبل ازنرمش
۵ – سقوط ازبلندی
۶ – کمر درد ناشی از کشیدگی لیگامانها و یا پارگی آنها. (اصطلاحاً در زبان عامیانه رگ به رگ شدگی )

علائم کشیدگی و پاره شدن لیگامانها شامل موارد زیر میباشد :

۱ – کمردرد ،سفتی یا حساسیت در قسمت تحتانی کمر : بیمار احساس یک توده در کمر می‌کند که ناشی از اسپاسم عضلانی است.
۲ – محدود شدن دامنه حرکت بعلت کمردرد: یعنی دیگر بیمار نمیتواند مثل قبل بجلو و عقب خم شود یا بطرفین بچرخد. ایستادن یا نشستن بحالت ایستاده دشواراست.کمر درد ممکن است به باسن تیر بکشد.اسپاسم عضلات در قسمت تحتانی کمر است و نوع درمان بستگی بعلت و شدت علائم دارد.

روش های درمان درد کمر و گرفتگیهای عضلانی :

فرد بااستراحت بسته های یخ و داروهای ضد درد مانند استامینوفن و ایبوپروفن درمان میشود. برای مبتلایان بدرد های شدیدتر ، پزشک ممکن است داروهای شل کننده عضلانی و کاهشدهنده درد قویتر تجویزکند.

سایر گزینه های درمانی میتوانند شامل موارد زیر باشند:

۱ – فیزیوتراپی.
۲ – ماساژ ملایم تحتنظر فیزیوتراپیست.
۳ – تمرینات کششی تحتنظر فیزیوتراپیست.
۴ – تحریک عضلات الکتریکی.
۵ – عمل جراحی.

کمردرد شما ممکن است ناشی از “یک وضعیت جدی” باشد. در صورت پیدایش علایم زیر “سریعا”

به پزشک متخصص مراجعه کنید:

۱ – ضعف دراندام تحتانی یا در اصطلاح عموم مردم ضعف پا.
۲ – احساس گزگز ، مورمور ، احساس سوزن سوزن شدن در اندامهای تحتانی.
۳ – حالت تهوع.
۴ – استفراغ.
۵ – تنگی نفس.
سرگیجه.
گیجی.
تب.
لرز.
درد یا سوزش هنگام ادرارکردن.
خون درادرار.
بی اختیاری ادرار و مدفوع یا بندادرار .

علائم گودی کمر

 کمردرد و اضافه وزن 

افرادی که دارای اضافه وزن یا چاقی هستند ممکن است دچار گودی کمر، سیاتیک وموارد دیگری شوند. که میتوانند از گودی زیاد کمر ناشی شوند. بسته بتمریناتی که برای کم کردن وزن انجام می‌شود کاهش وزن میتواند فشار را درقسمت کمر بمرور زمان کاهش داده و باعث تقویت عضلات کمر و اطراف آن شود. تغذیه سالم همچنین میتواند توانایی بدن دربهبودی و همچنین کاهش وزن را تسریع کند.


تشخیص زودهنگام و بموقع علائم گودی کمر میتواند از آسیب دائمی جلوگیری کند. این امر نیازمند هوشیاری، وقت و صبر و حوصله است تا بمواردی که می‌تواند باعث بروز این مشکلات شوند رسیدگی شود.اصلاح گودی کمر یکی ازراههای درمان کمردرد میباشد. نکته بسیار مهم:از انجام تمرینات ورزشی جهت اصلاح گودی کمر بدون تشخیص پزشک متخصص اکیدا خودداری کنید چراکه ابتدا باید علت کمردرد شناسایی شود اگر علت مشکلات دیسک باشد انجام ورزش ممنوع میباشد.

در اینجا بفهرستی ازعلائم متداول مربوط به گودی کمر اشاره میکنیم که می‌توانید برای تشخیص آن‌ها را بررسی کنید:

  • ایجاد حالتی در پشت به شکل c که از نمای پهلوی یک فرد مشاهده میشود. باسن نیز به طرز چشمگیری روبه بیرون خواهد بود.
  • وقتی روی زمین دراز کشیده‌اید. درهنگام استراحت بدن، متوجه یک فاصله بزرگی بین قسمت تحتانی کمر و زمین میشوید

چگونگی ارزیابی گودی بیش از حد کمر 


ارزیابی اینکه فرد دچار گودی بیش از حد کمر است، بسیار آسان است. اولین کاری که پزشک خواهد کرداین است. که از بیمارمیخواهد تا در برابر فضایی مسطح مانند دیوار یا درب بایستد. فرد باید بتواند بایستند. بگونه‌ای که پشت او بدیوار است و باسن، پاشنه پا، سر وشانه‌های او دیوار را لمس میکنند. سپس باید دست خود را (با کف دست‌ها) روی سطح دیوار قراردهد و سپس آن را بقسمت پشت پایین کمر سربدهد.

پس ازانجام این کار، کار بعدی که باید انجام دهد.ارزیابی فضای بین ستون فقرات و دیوار است. شایان ذکر است که فرد دارای مقدار قابل قبولی گودی کمر دارد. پزشک فقط با حرکت رو به بالا انگشتان خود را بقسمت پایین کمر فشارخواهد داد. ازجایی که انگشتان دست بتوانند به کف دست‌ها برسند (دستتان را مشت کنید)، بسمت بالا حرکت میدهد. متوجه خواهد شد که اگر فضای بین دیوار و پشت به اندازه کافی بزرگ باشد. بطوری که بتواند کل دست یا کف دست خود از آن بگذراند، فرد دچار گودی بیش از حد کمر خواهدبود.

هرچه فضای بین پایین کمر و دیواربیشترباشد،عدم تعادل یا انحراف شدیدتر خواهد بود.درطی این ارزیابی، اگر فردی دسته عضله‌ی گلوتئالی بزرگی داشته باشد و استخوان دنبالچه بسطح تکیه گاه (مثل دیوار) تماس نداشته باشد. این امر اجازه می‌دهد تا فضای بیشتری بین کمر و تکیه گاه بوجود آید. پزشک می‌تواند بهترین نظرخود را برای تشخیص اینکه آیا انحنای کمر زیاد است یا خیر،ارائه دهد.

عوامل خطر گودی کمر 


گودی یا گودی کمر درصورت عدم درمان و مراقبت صحیح می‌تواند منجر به موارد زیرشود:

  • فتق دیسک کمر: که درآن مرکز نرم یک دیسک غضروفی با فشار خود را از طریق محوطه بیرونی سخت‌تر جلو می‌کشد و باعث درد میشود.
  • دژنراسیون یا تحلیل دیسک: دیسک بین مهره‌ها، خون‌رسانی ندارند و عصب‌های بسیار کمی دارد.بنابراین صدمه به آن‌ها تا زمانیکه آسیب‌دیدگی قابل‌توجهی ایجاد نشده تشخیص داده نمی‌شود. زیرا خون‌رسانی به آن‌ها وجود ندارد تا بتوانند بهبودی یابند.
  • سیاتیک: سیاتیک با دردی که معمولا دریک پا احساس میشود و نه از پشت زانو مشخص میشود. فرد به جای درد شدید، یک احساس سوزش یا سوزن سوزن شدید دارد. این درد بعد از نشستن بمدت طولانی بسیار زیاد احساس میشود و درحین پیاده روی یا تحرک داشتن تا حدودی تسکین مییابد.
  • مشکلاتی در تحرک داشتن یا درد درهنگام نشستن بدلیل التهاب کمر یا آسیبدیدگی ناشی از تراز نادرست.

درمان کمردرد / گودی کمر 


 

بخاطر داشته باشید که فقط خودتان نمیتوانید این مشکل را تشخیص دهید و باید برای یک بارهم که شده خود را به یک متخصص نشان دهید اما طبق مطالعات جدید انجام شده، نشان داده است که این روش‌های درمانی در معالجه افراد مبتلا به گودی کمری و LBP ( کمردرد ) ، موفق‌تر از سایراقدامات هستند:

 داروها یا مسکن‌ها برای تسکین درد و تورم درناحیه کمر یا مناطق اطراف آن.

 ورزش و فیزیوتراپی برای افزایش قدرت و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌ها. (within the Exercise Videos page of the website)

در حالت گودی بیش‌ازحدکمر بطور غیرطبیعی انحنا دارد. برخی ازماهیچه‌ها بطورغیرطبیعی کشیده وسفت میشوند که میتواند باعث افزایش یا تشدید گودی شود. برای کاهش سفتی ماهیچه‌ها، باید تمرین‌هایی را انجام دهید. که قسمت‌های سفت شده کشیده شود چنین مشکلات شایعی باعث میشوند عضلات کمر وعضلات فلکسورهای لگن از ناحیه کشاله ران بقسمت پشتی کشیده میشوند. کشش این مناطق از طریق ورزش روزانه و تمرینات ورزشی منظم بتسکین علائم گودی کمر کمک میکند.درهنگام تهیه‌ی برنامه مداوم و منظم ورزشی برای گودی کمر، باید به این نکته توجه کرد عضلات باسن و همسترینگ بخاطر گودی کمر،ضعیف‌تر شده‌اند و باید نقاط اصلی دربرنامه‌ی تمریناتتان باشند.

هنگام انتخاب تمرین‌های عضله سازی این نکته را در نظر داشته باشید:

که عوامل متعددی درغیر تراز بودن بدن براثر گودی کمر نقش دارند. ازجمله:

  • ماهیچه‌های ضعیف هسته.
  • عضلات فلکسور سفت.
  • فرم تمرینی ضعیف.
  • عضلات ضعیف گلوتئال (سرینی).

انتخاب تمرینات عضله سازی که به این مناطق میپردازد. باعث بهبود درتراز پشت و کمر میشود. تمرینات خوب عضله سازی برای گودی کمر اغلب در شرایطی صورت میگیرد که فرد روی شکم خود دراز کشیده باشد. دلیل این کار آن است که وقتی فرد روی شکم دراز میکشد. می‌تواند عضلات پشت خود را درگیرکند تا کارهای بیشتری انجام دهد.

برخی از تمرینات توصیه شده‌ای که می‌توانید یاد بگیرید:

  • کرانچ شکم.
  • لگ کرل (دستگاه پشت پا).
  • پرس پا در حالت نشسته.

همان‌طور که قبلاً ذکر شد. کشش عضلات میتواند یکی از ابزارهای قدرتمند درمبارزه با علائم و پیشرفت گودی کمر باشد. البته روش‌های زیادی برای تقویت کشش وجود دارد که می‌توانند پویا، ایستا، پیشرفتی و غیره باشند.

کمردرد و جراحی 

تنها درمان بیرون زدگی شدید دیسک جراحی میباشد

اگر گودی کمر بمرور زمان پیشرفت کند. ممکن است منجر به آسیب دائمی درقسمت پایین کمر مانند دژنراسیون (تحلیل) دیسک یا سرخوردگی دیسک شود. وقتی این اتفاق بیفتد، عمل جراحی برای رفع گودی کمر بگزینه‌ای مناسب تبدیل میشود. درعمل جراحی، ابزارهایی مانند قلاب، میله، سیم، پلاک بر روی ستون فقرات، بمنظور تنظیم مجدد مهره‌های ستون فقرات نصب شده و از صدمه دیدگی آن‌ها جلوگیری میشود.جراحی باید همیشه بعنوان آخرین راه‌حل کمردرد در نظر گرفته شود. زیرا این روش میتواند منجر به محدودیت دائمی در حرکت شود و خطر رد ایمپلنت یا عفونت وجود دارد.

درمان کمردرد با فیوژن نخاعی

این یک عمل جراحی بزرگ است که چند ساعت در اتاق عمل به طول میانجامد. هدف از این جراحی، جوش یا فیوژن دو یا چند مهره در کمر است. به منظور فیوز مهره‌ها، پیوند استخوانی را میتوان از استخوان لگن یا بانک استخوان گرفت و برروی مهره‌ها پیوند زد. تا بتواند پلی بین مهره‌ها ایجاد شود. از ایمپلنت یا پروتزهای فلزی اغلب برای پیوند استفاده میشود تا مهره‌ها در جای خود قرار بگیرند.تا زمانی که پیوند جوش بخورد و بهبود یابد. برخی از خطرات این عمل جراحی عبارتند از: درد در محل پیوند استخوان ، خراب شدن فیوژن ، شکستن ایمپلنت‌های فلزی یا هر دو. لخته‌های خون که ممکن است به یک آمبولی ریوی منجر شود. نمونه‌ای جدی این عوارض است که در آن شریان ریه دچار گرفتگی میشود، آسیب عصبی ؛ رد پیوند ؛ یا عفونت.

 درمان جراحی کمردرد تعویض دیسک با نوع مصنوعی 

این عمل جراحی اغلب درصورت بروز دژنراسیون و تخریب دیسک موردنیاز است.تخریب دیسک زمانی است که دیسک‌های غضروفی بین مهره‌ها بدلایل طبیعی آسیب دیده یا دچار پیچ خوردگی میشوند که دراین صورت قسمت داخلی و خارجی یک دیسک ممکن است پاره یا شکسته شود و باعث تحریک اعصاب در لبه بیرونی آنولوس (اصطلاح فانتزی برای است دیسک بین مهره‌ای است) میگردد.

بی‌ثباتی حرکات ریز (میکروموشن) میتواند دراثر دژنراسیون دیسک ایجاد شود زیرا دیسک‌ها دیگر نمیتوانند ستون مهره‌ها را بخوبی مانند گذشته نگه داشته باشند. بخاطر داشته باشید که دیسک‌ها خودشان از قبل گردش خون ندارند و تعداد اعصاب بسیار کمی دارند. بخاطر این عدم خون‌رسانی، آن‌ها قادر نیستند مانند سایر قسمت‌های بدن، خود را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست