اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه
  1. خانه
  2. درمان
  3. درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

دسته‌بندی: درمان

درمان خار پاشنه بوسیله آتل ساخت کفش طبی و صندل طبی مخصوص خارپاشنه

کفی های طبی در درمان خار پاشنه : طراحی و ساخته شده برای هر بیمار براساس اسکن کف پا با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و درمان خارپاشنه پا کمک می‌کند. از کشش بیش از حد رباط های کف پا جلوگیری می‌کند. در قسمت پاشنه کفی طبی حفره‌ای برای قرار گرفتن خار پاشنه و برداشته شدن فشار از روی آن طراحی می‌شود تا به این ترتیب شدت برخورد پا با زمین کاهش یابد اثر این نوع کفی‌ طبی کاهش یا حتی درمان کامل درد خار پاشنه پا است. کفی های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن کف پا و یا اسکن 3بعدی برای بیماران طراحی و ساخته می شوند، بهترین نتیجه را دارند.

ویژگی:

با کفی‌های طبی‌ ای که چرخش بیش از اندازه مچ پا به داخل (پرونیشن) را اصلاح می‌کند و قوس کف پا را بهبود می‌دهد می توان به درمان درد خار پاشنه پا اقدام کرد. این کفی‌ها باید آن‌قدر سخت و محکم باشند تا از لیگامان کف پا در مقابل کشش بیش از حد محافظت کنند و قوس کف پا را به شیوه‌ای صحیح بالا نگاه دارند. استفاده از این کفی‌ها بهبودی را پس از حداکثر ۲ تا ۳ ماه برای بیمار بهمراه دارد.

شیوه های بکار بردن کفی و کفش طبی جهت درمان خار پاشنه :

 ساخت کفش طبی استاندارد از نظر ارتوپدی:

پوشیدن کفش‌های حمایت کننده‌ای ( ونس ) که بخوبی از قوس کف پا محافظت میکنند و پاشنه کوتاهی دارند فشار روی رباط های کف پا را کاهش میدهد.

قرار دادهی پد و کفی طبی کامپیوتری با اسکن کف پا در کفش :

ضربه‌های وارده هنگام راه رفتن را ملایمتر می‌کند و فشارروی بافت کف پا را کاهش میدهد.

 کفی و کفش طبی جهت درمان خار پاشنه :

کفی طبی بوسیله دستگاه اسکن پا برای هربیمار منحصرا طراحی میشود که داخل کفش وی قرارداده میشود قبل از توسعه تکنولوژی اسکن پا نمایندگی های کفش طبی پیش ساخته مانند : دکتر شول ، دکتر فوت و کلینیک های تخصصی سلامت پا اقدام به فروش کفش های طبی کارخانه ای و پیش ساخته مینمودند اما با پیشرفت فناوری امکان ساخت کفش طبی و کفی طبی بصورت اختصاصی فراهم شده است.

 نقش اسپلینت شبانه Night :

اسپلینت شبانه رباط های کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار میدهد و از منقبض شدن آن جلوگیری میکند. در نتیجه درد صبحگاهی بیماران تسکین مییابد.

تمرینات

نرمش و کشش صبحگاهی برای کاهش و درمان درد خار پاشنه :

در بیماری خار پاشنه یا التهاب فاشیا هنگام بیدارشدن از خواب یا استراحت طولانی درد بسیارزیادی درناحیه پاشنه پا احساس میشود. بهمین دلیل جهت تکمیل درمان خار پاشنه (درمان دارویی پزشک متخصص ارتوپدی) تمرینات زیر تحت نظر و مشاوره انجام بشود. توصیه میشود قبل از اینکه اولین قدم را بردارند درهمان حالت نشسته یا خوابیده کمی حرکت کششی کف پا را انجام دهند.یک شال یا کمربند را دور پنجه پا میگذاریم و با آن پنجه پا را سمت خود میکشیم تا یک کشش 30 ثانیه ای اعمال شود.

ورزش خار پاشنه

کشش نشسته عضلات کف پا:

روی صندلی بنشینید پای دردناک را روی زانوی پای دیگر بگذارید. سپس پنجه پا را در دست بگیرید به طرف بالا بکشید و 10 ثانیه نگه دارید و با دست دیگر کف پا را ماساژ دهید. این حرکت را 3 بار در روز 10 مرتبه انجام دهید. ( درمان خار پاشنه – حرکات کششی )

تمرین برای خارپاشنه

 

کشش تاندون آشیل و عضلات پشت پا:

روبروی دیوار درفاصله نیم متری بایستید و کف دستها را به دیوار بچسبانید. زانوی پای سالم را خم کنید. جلوتربگذارید طوریکه پای دیگر بدون خم شدن و بلند شدن پاشنه عقب باشد. با دست ها دیوار را به مدت 1 دقیقه فشاردهید. سپس زانوها را خم کنید. طوری که هم سطح انگشتان پا قراربگیرند و حدود 30 ثانیه دراین حالت بمانید. ( درمان خار پاشنه – حرکات کششی )

تمرین خانگی برای خار پاشنه

برداشتن پارچه:

یک دستمال یا پارچه را روی زمین بگذارید. سعی کنید با انگشتان پا آن را از روی زمین بردارید.

ورزش مفید خار پاشنه

برداشتن سنگ:

چند قطعه سنگ را روی زمین بریزید. سعی کنید با انگشتان پا آن ها را بردارید. این کار چندین مرتبه و بدفعات در روز تکرار کنید.

ورزش خارپاشنه

ماساژ با توپ تنیس:

یک توپ تنیس و یا یک بطری را زیر قوس پا بگذارید. پا را عقب و جلو ببرید و کمی روی آن فشار بیاورید. فشار پا را باید برحسب درد تنظیم کنید یعنی اگر درد دارید فشار را حتما کمتر کنید.

ماساژ با توپ تنیس

ماساژ کف پا با قوطی:

کف پای خود را روی یک رول یا قوطی قراردهید. از پاشنه تا وسط قوس کف پا ، رول را به طرف جلو و عقب بچرخانید. این چرخش را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید. بهتر است این ورزش را قبل از شروع کارها و اول صبح انجام دهید.

 

درمان خار پاشنه در منزل

کشش کف پا در درمان خار پاشنه :

پنجه های پا را روی لبه یک پله یا یک جسم مرتفع قرار دهید. پاشنه را بالا و پایین کنید.

درمان خار پاشنه

ماساژ نقاط ماشه ای در درمان خار پاشنه :

همچنین میتوان با شل کردن عضله پشتی پا از درد خار پاشنه کم کرد. روی زمین بنشینید و پاها را روی هم دراز کنید یک توپ تنیس پشت ساق پا قرار دهید و با پای دیگر روی آن فشار ملایم بیاورید. توسط این ورزش به باند سفت پشت عضله فشار وارد کنید عضله شل میشود.

ورزش خار پاشنه

 

نکته مهم در مورد حرکات ورزشی برای درمان خار پاشنه

اگر حرکات ورزشی به صورت نادرست انجام شوند. باعث فشار در کف پا و یا نقاط دیگر خواهند شد. به همبن دلیل بهتر است برای حصول نتیجه بهتر ورزش های درمان خار پاشنه زیر نظر متخصص (پزشک یا کاردرمانی ) انجام شود. به همین دلیل توصیه میکنیم برای معاینات اولیه و راهنمایی به متخصص ارتوپدی یا کارشناس کاردرمانی منطقه خودتان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست