اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه

درمان قوز پشت کایفوز کیفوز نوجوانان در مشهد

درمان قوز پشت

تصویر روش علمی تمرین و درمان قوز پشت در مشهد را نمایش می دهد .
بدلیل کاهش سرعت اینترنت ممکن است تصویر مات باشد لطفا در صورت محو بودن تصویر جهت دریافت تصویر باکیفیت به واتساپ 09151238486 پیام بدهید.

 

درصورت درخواست جهت ویزیت یا اطلاع از هزینه ها و ساعات و روزهای کاری لطفا به شماره پیامکی SMS پذیرش 09151238486 پیامک ارسال بفرمایید.

درمان کایفوز یا قوز پشت :

اگر به یک فرد با ستون فقرات طبیعی از پشت سر نگاه کنیم ستون فقرات از در طول خود از گردن تا کمر راست دیده میشود. ولی اگراز کنار به ستون فقرات نگاه کنیم در طول ان از گردن تا کمردو قوس طبیعی وجود دارد. یک قوس ملایم با برامدگی در قسمت پشت تا انتهای دنده ها به نام قوز پشتی و یک قوس با فرورفتگی در ناحیه کمری در مخالف قوس قبلی به نام لوردوز کمری.

وجود این دو قوس در دو جهت مخالف با برامدگی در پشت و فرورفتگی در ناحیه کمردر ستون فقرات یک انسان طبیعی الزامی هستند تا بتوانند تعادل تنه و سر را روی لگن حفظ کنند. ستون فقرات سینه ای( پشتی). به طورطبیعی از مهره اول تا مهره دوازدهم پشتی با مختصر برامدگی ( کیفوز). ۴۵–۲۰ درجه کشیده شده است موقعی که برامدگی قوس از ۴۵ درجه بیشتر شود کیفوز یا قوز بیش از اندازه خوانده میشود.

درمان بیماران کیفوز با کمربند های مخصوص

با گرد شدن بیش از حد به سمت بیرون ستون فقرات فوقانی (قفسه سینه ای) مراجعه می کنند که اگر درمان نشود می تواند در طول دوره های رشد به پیشرفت خود ادامه دهد. بریس کیفولوژیک یک گزینه درمانی عالی برای بیماران مبتلا به کیفوز، کیفوسکولیوز یا بیماری شوئرمن است.

 

کمربند طبی برای درمان کیفوز کایفوز قوزپشت نوجوانان

بریس Kyphologic کایفولوژِیک جهت درمان قوز پشت ( کمربند طبی اصلاحی ستون فقرات )

از نقاط فشار خاصی برای ایجاد اصلاح ستون فقرات در داخل بریس استفاده می کند. بریس کیفولوژیک برای کاهش بارگذاری مهره های قدامی در دوران نوجوانی طراحی شده است و در نتیجه به ستون فقرات اجازه می دهد تا به سمت موقعیت طبیعی تری در صفحه ساژیتال حرکت کند. برای بزرگسالان، بریس Kyphologic ممکن است به تسکین درد و حمایت از ستون فقرات در هنگام استفاده پاره وقت کمک کند. از لحاظ تاریخی، بریس Milwaukee CTLSO برای درمان کیفوز استفاده می‌شده است و هنوز هم  وجود دارد. مطالعه سال 2009 توسط ویس و همکاران. نتیجه گرفت که نتایج اصلاح داخل بریس Kyphologic با بریس میلواکی قابل مقایسه است و در تجربه بالینی ما اغلب می تواند باعث بهبود انحراف ستون فقرات شود. همانطور که در عکس ها نشان داده شده است، بریس Kyphologic از مواد پلیمری بسیار کمتری استفاده می کند و قطعات فلزی بسیار کمی دارد که باعث می شود بریس پوشیده و پنهان باشد.

بریس کیفوز کمربند Kyphologic

این کمربند، پتانسیل بهبود کیفوز و اسکولیوز را در بریس‌هایی که بسیار قابل تحمل‌تر از بریس میلواکی است، ارائه می‌کند. بریس کیفوز از دو سیستم فشار 3 نقطه ای استفاده می کند. این سیستم  بر روی سه ناحیه تمرکز دارد: ناحیه خلفی خاجی، قدامی زیر قفسه سینه، و خلفی در راس قفسه سینه. سیستم نقطه دوم همچنین شامل نقاط فشار در ناحیه قدامی دنده تحتانی، خلفی در راس قفسه سینه و یک سیستم دو پد واقع در زیر ترقوه است. این نقاط فشار برای ایجاد انقباض کتف ها عمل می کنند و در نتیجه اصلاح قوزپشتی حاصل می شود.

انواع گوژپشتی و درمان قوز پشت :

کیفوز انواع مختلفی دارد. سه نوع رایج آن در کودکان و افراد در سن رشد عبارتند از:

  • قوز پشت وضعیتی
  • کیفوز شرمن
  • قوز پشتی ساختاری

کیفوز وضعیتی

کیفوز وضعیتی (Postural kyphosis) رایج‌ترین فرم از این نوع انحراف ستون فقرات است، چرا که در طی دوران بلوغ به خوبی قابل تشخیص خواهد بود. این نوع از کیفوز به دلیل ساختار قامتی نامناسب ایجاد می‌شود ولی منجر به اختلالات ساختاری ستون فقرات نمی‌شود.

خمیدگی و برآمدگی ناشی از این نوع از بیماری معمولاً توسط بیمار برطرف خواهد شد و تنها باید فرد به شیوه‌ی درستی بایستد. 

کیفوز وضعیتی در دختران شایع‌تر از پسران است و در موارد نادر دردناک است. از آن‌جایی که شدت خمیدگی در این نوع پیشرفت نمی‌کند، معمولاً به مشکلاتی در زندگی بزرگسالی منجر نخواهد شد.

کیفوز شرمن

کیفوز شرمن (Scheuermann’s kyphosis) به افتخار رادیولوژیستی دانمارکی که برای اولین بار این بیماری را تعریف کرد، نامگذاری شده است.همانند کیفوز وضعیتی، این نوع از قوز پشتی در طول سال‌های نوجوانی بروز می‌کند. با این همه این نوع از بیماری اختلال شدیدتری در ستون فقرات، خصوصاً در بیماران لاغرتر ایجاد می‌کند.

کیفوز شرمن به دلیل اختلالات ساختاری در ستون فقرات ایجاد می‌شود. تصویر رادیولوژی گرفته شده از بیمار مبتلا، نشان می‌دهد که با وجود مستطیلی بودن بسیاری از مهره‌ها، چندین مهره بیش‌تر ساختاری مثلثی شکل دارند. 

این ساختار غیر طبیعی باعث می‌شود که مهره‌ها بیش‌تر به سمت جلو خم شده و کم شدن فضای طبیعی دیسک‌های بین مهره‌ای باعث یک خمیدگی اغراق شده در کمر خواهدشد.

 خمیدگی ناشی از کیفوز شرمن معمولاً زاویه داراست و بیمار مبتلا برخلاف کیفوز وضعیتی با درست کردن ساختار قامتی خود، قادر به برطرف کردن مشکل نخواهد بود .

این نوع از بیماری معمولاً مهره‌های سینه‌ای را درگیر می‌کند ولی در مواردی هم به سمت مهره‌های کمری هم پیش می‌رود. کیفوز شرمن در پسران شایع‌تر است و زمانی که سن رشد تمام شود، متوقف می‌شود.در برخی اوقات این نوع از گوژ پشتی بسیار دردناک خواهد بود. این درد معمولاً در بالاترین قسمت خمیدگی احساس می‌شود، در مواردی هم این درد در قسمت‌های پایین‌تر کمر هم ایجاد می‌شود. چرا که ستون فقرات برای کم‌ کردن شدت خمیدگی قسمت بالایی کمر، قسمت پایینی کمر را بیش‌تر به سمت داخل خم می‌کند و همین باعث درد می‌شود. فعالیت زیاد، سر پا ایستادن و نشستن طولانی هم این درد را تشدید می‌کند.

کیفوز ساختاری

کیفوز ساختاری (Congenital kyphosis) از بدو تولد قابل تشخیص است و زمانی اتفاق می افتد که کانال نخاعی به صورت طبیعی رشد نکرده باشد. در این حالت استخوان‌ها به شکل طبیعی خود تشکیل نمی‌شوند و چندین مهره هم به هم متصل هستند. با رشد کودک کیفوز ساختاری بدتر هم خواهد شد.

بیماران مبتلا به کیفوز ساختاری در سن پایین برای توقف پیشرفت خمیدگی تحت عمل جراحی قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد این کودکان مشکلات مادرزادی دیگری هم دارند که سایر اندام‌های بدن مانند کلیه و قلب را تحت تاثیر قرار داده است. 

علایم گوژپشتی

این علائم  عبارتند از:

  • شانه‌های خم
  • توده و برآمدگی قابل مشاهده در کمر
  • کمر درد خفیف
  • خستگی
  • سختی و سفتی ستون فقرات
  • گرفتگی ماهیچه همسترینگ – در قسمت پشتی ران

با گذشت زمان و شدت میزان خمیدگی :

  • ضعف و سستی پاها
  • از بین رفتن حس لامسه
  • تنگی نفس و دیگر مشکلات تنفسی

تشخیص گوژپشتی

در بیش‌تر مدارس ایالت متحده‌ی آمریکا، طرحی اجرا می‌شود که وضعیت سلامتی کودکان ارزیابی می‌شود. در این آزمایش‌ها دانش آموزان از نظر وجود احتمالی بیماری اسکولیوز (scoliosis) مورد بررسی قرار می‌گیرند، در این آزمایش‌هاست که موارد خفیف کیفوز ستون فقرات تا پیش از این شناسایی نشده بود، تشخیص داده شده و فرد به پزشک ارجاع داده می‌شود. نگرانی‌ها در مورد ظاهر کودک، معمولاً خانواده‌ها را به سمت دریافت کمک‌های پزشکی سوق خواهد داد.

معاینه‌ی بالینی و فیزیکی 

پزشک با گرفتن شرح حال بیمار معاینه را شروع می‌کند، سپس سوالاتی در مورد علائم  و نشانه‌های بیماری خواهد پرسید. پزشک فشار کمی روی ستون فقرات وارد می‌کند تا نقاط حساس را شناسایی کند.در موارد شدیدتر بیماری، برآمدگی روی کمر بسیار مشخص است، در موارد خفیف اما بیماری به سختی قابل تشخیص خواهد بود.در جریان معاینه، پزشک از کودک می‌خواهد که پاهای خود را جفت کند و بعد از آن در حالی که زانو در حالت ثابت قرار دارد به سمت جلو خم شود. این آزمایش تست خم شدن به جلوی آدام (Adam’s forward bend test) نام دارد. با این آزمایش شدت و میزان انحراف و خمیدگی و همچنین تغییر شکل احتمالی ستون فقرات بهتر قابل تشخیص خواهد بود.

برای بررسی دقیق میزان خمیدگی از کودک می‌خواهیم که به جلو خم شود .

گاهی هم پزشک از کودک می‌خواهد تا دراز بکشد، برای اینکه ببیند خمیدگی صاف می‌شود یا نه. این نشانه‌ای از این است که خمیدگی انعطاف پذیر بوده و ممکن است نشانه‌ای از کیفوز وضعیتی باشد.

آزمایش‌ها 

  • رادیولوژی اشعه ایکس: در تصویر برداری با اشعه ایکس اجسام سخت مانند استخوان‌ها بررسی خواهند شد. همچنین این روش به تشخیص میزان زاویه‌ی خمیدگی هم کمک می‌کند. اگر خمیدگی بیش‌تر از ۵۰ درجه باشد، غیر طبیعی شناخته خواهد شد.
  • آزمایش عملکرد تنفسی: اگر خمیدگی شدید باشد این آزمایش انجام می‌شود. در این آزمایش عملکرد دستگاه تنفسی کودک به دلیل محدود شدن فضای سینه به دقت بررسی خواهد شد.
  • دیگر آزمایش‌ها: در بیمارانی با کیفوز ساختاری، خمیدگی‌ها و انحرافات پیش رونده منجر به بروز علائم  و نشانه‌های فشردگی طناب نخاعی خواهد شد. این علائم  و نشانه‌ها شامل درد، بی حسی، سوزن سوزن شدن و ضعف در پایین تنه است. اگر کودک هر کدام از این علائم  را نشان دهد پزشک آزمایش‌های عصبی لازم و همچنین ام آر آی (MRI) را پیشنهاد خواهد داد.

درمان گوژپشتی

هدف از درمان جلوگیری از تشدید خمیدگی و پیشگیری از تغییر شکل ستون مهره‌هاست. پزشک برای درمان کیفوز چندین عامل را در نظر می‌گیرد که شامل:

  • سن کودک و وضعیت کلی سلامتی
  • سال‌های باقی مانده از سن رشد
  • نوع کیفوز ستون فقرات
  • شدت خمیدگی

درمان غیر جراحی قوز پشت

درمان غیر جراحی برای بیماران مبتلا به کیفوز وضعیتی پیشنهاد می‌شود. همچنین اگر میزان خمیدگی در بیماران کیفوز شرمن کم‌تر از ۷۵ درجه باشد، می‌توان از درمان‌های غیر جراحی مانند کمربندهای اصلاحی پلیمری ستون فقرات و… استفاده کرد.

درمان غیر جراحی شامل:

  • بررسی دقیق وضعیت و زیر نظر داشتن بیمار:

    پزشک وضعیت بیمار را به صورت مرتب بررسی می‌کند تا مطمئن شود که خمیدگی بدتر نخواهد شد. تا زمانی که وضعیت قوز پشت بدتر نشده و دردناک نباشد، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد.

  • فیزیوتراپی:

    از طرفی دیگر انجام ورزش‌هایی خاص به کشیدگی ماهیچه‌ی همسترینگ (hamstrings) در قسمت پشتی ران و تقویت نقاطی از بدن که ممکن است تحت تاثیر اختلالات ستون فقرات قرار بگیرند، کمک بسیار زیادی می‌کند.

  • داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی :   داروهایی همچون ایبوپروفن (ibuprofen)، آسپرین (aspirin) و ناپروکسن (naproxen) به بهبود درد کمر کمک می‌کنند.
  • استفاده از بریس:

    بریس معمولاً برای بیماران مبتلا به کیفوز شرمن که هنوز در سن رشد هستند، استفاده می‌شود. اینکه فرد باید از چه نوع بریسی استفاده کند و چه مقدار ساعتی باید آن را بپوشد به شدت خمیدگی مهره‌ها بستگی دارد. معمولاً تا زمانی که رشد استخوانی کودک کامل شود باید از آن استفاده کرد.

درمان جراحی قوز پشت

جراحی برای بیماران مبتلا به کیفوز ساختاری توصیه می‌شود. جراحی همچنین در این موارد هم ممکن است که توصیه شود:

  • بیماران مبتلا به کیفوز شرمن با خمیدگی و انحراف بیش‌تر از ۷۵ درجه
  • بیماران مبتلا به درد شدید کمر که با روش‌هایی غیر جراحی درمان نشده است

جوش دادگی مهره‌ها یا اسپینال فیوژن (Spinal fusion) برای درمان کیفوز بسیار رایج است.

هدف از این عمل جراحی:

  • کاهش مقدار خمیدگی
  • جلوگیری از شدت انحراف و پیشرفت بیماری
  • نگه داری وضعیت در حالت ثابت برای سال‌ها
  • کاهش درد کمر

مراحل جراحی گوژپشتی

در جراحی جوش دادن مهره‌ها دو مهره‌ی درگیر به هم متصل شده و بعد از آن به صورت یک مهره عمل می‌کنند هدف از جوش دادن مهره‌ها کاهش میزان انحراف  ستون مهره‌هاست و از آن‌جایی که مهره‌های درگیر در جای خود ثابت شده‌اند درد کمر هم تا حد زیادی کاهش پیدا خواهد کرد.قطعه‌ی استخوانی کوچکی به نام گرافت در فضای بینابینی دو مهره‌ی جوش خورده قرار می‌گیرد به مرور زمان این دو استخوان در کنار هم رشد می‌کنند، مشابه این فرایند در زمان جوش خوردن استخوان شکسته رخ می‌دهد پیش از قرار گرفتن گرافت، پزشک با استفاده از پیچ و مهره‌های فلزی، صفحه‌ها و نوارهای مخصوص، باعث ثبات بیش‌تر ستون فقرات خواهد شد.

اینکه چه مقدار از مهره‌ها باید به هم متصل شوند، به اندازه‌ی خمیدگی و انحراف ستون فقرات کودک بستگی دارد.

چشم انداز بیماری کیفوز در دراز مدت 

اگر گوژپشتی زود تشخیص داده شود، بسیاری از بیماران بدون جراحی با موفقیت درمان شده و به کار و فعالیت روزانه‌ی خود باز خواهند گشت. اما برعکس اگر این نوع از انحراف ستون فقرات درمان نشده باقی بماند، ممکن است به مشکلات دیگری در بزرگسالی منتهی شود.

کیفوز شوورمن :

متداول ترین فرم کیفوز خارج از حد طبیعی است که درنتیجه نشست مهره ها در قسمت جلوی مهره و در سنین نو جوانی بروز می کند.

کیفوز مادرزادی :

تعریف و تقسیم بندی
در ۸-۶ هفتگی زندگی جنین یک اشتباه ژنتیکی باعث اشکال در تشکیل مهره ها یا اشکال در جدا شدن مهره ها از همدیگردر قسمت جلو یک و یا چند مهره ودیسک بین مهره ها میگردد. این نقص باعث می گردد که درحین رشد ستون فقرات در قسمت جلو ا ن یک زاویه شدید به وجود بیاید. کیفوز مادرزادی به طور فامیلی منتقل نمیگردد و علت ان ناشناخته است.

در کیفوز تنها ستون فقرات از روبرو راست می باشد ولی ممکن است با اسکولیوز همراه باشد . اساسا” دو نوع کیفوز مادرزادی وجود دارد: اشکال درتشکیل و اشکال درتفکیک( جدا شدن). نوع اول کیفوزبااشکال در تشکیل قسمتی ازجسم یک ویا چند مهره باعث به وجود امدن کیفوز میگردد که معمولا” با رشد بدتر می شود این کجی ستون فقرات معمولا”در هنگام تولد به صورت یک توده یا برجستگی درپشت نوزاد دیده میشود. نوع دوم کیفوزیااشکال در تفکیک با اشکال در جدا شدن یک یا چند مهره برای سا ختن جسم مهره ودیسک طبیعی به وجود می آید.

کیفوز مادرزادی

درمان های غیر جراحی قوز پشت

تحت نظر داشتن و مراقبت
دفعات ویزیت دکتر بستگی به درجه تغییرات کجی در رادیوگرافی در هر ویزیت دارد کیفوز از نوع اول احتمالا”به چند ویزیت درسال احتیاج دارد. کیفوز مادرزادی شدید ویا پیشرونده با بیش از ۴۵ درجه و کیفوز همراه با ضعف عصبی معمولا” احتیاج به جراحی دارند. جراحی زودترعموما” نتیجه بهتری دارد و میتواند جلو پیشرفت کجی را بگیرد. نوع جراحی به طبیعت و نوع کجی بستگی دارد.

درمان جراحی قوز پشت
فیوژن در همان محل( در جا)

جراحی انتخابی برای کجی کیفوز پیشرونده، فیوژن یا همان ارترودز ( جوش دادن استخوان ها) مهره های کج به همدیگر است در فیوژن ممکن است یک مهره سالم بالا و پایین هم اضافه شود پیوند استخوانی از خود بیمار ویا بانک استخوان تهیه و در قسمت پشتی ستون فقرات و در قسمت کجی گذاشته می شود در کجی های شدید ممکن است پیوند استخوان اضافه هم در قسمت کجی ازسمت جلو ستون مهره گذاشته شود فیوژن ممکن است با یا بدون گذاشتن وسیله ( فیکساسیون ) انجام بگیرد.فیوژن در جا یا درمحل، یک جراحی بدون کاربرد وسیله و بدون اصلاح کجی است. پیوند استخوانی۶-۴ ماه طول میکشد تا خوب سفت و محکم شود. در طول دوران بعد از عمل فیوژن باید بریس ستون فقرات و یا گچ استعمال شود تا اینکه سختی پیوند وجوش خوردگی در رادیو گرافی رویت شود.( Steadman Philippon Research Institute )

 

تصویر روش علمی تمرین و درمان پشت گود در مشهد را نمایش می دهد .
درمان پشت گود – درمان لوردوز کمری

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست