اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه

درمان اسکولیوز یا کج پشتی در مشهد

درمان اسکولیوز در مشهد و راههای آن.

تصویر روش علمی تمرین و درمان اسکولیوز در مشهد را شرح می دهد .
بدلیل کاهش سرعت اینترنت ممکن است تصویر نرمش  درمان اسکولیوز  مات باشد. لطفا در صورت محو بودن تصویر جهت دریافت تصویر باکیفیت به واتساپ 09151238486 پیام بدهید.

درصورت درخواست جهت ویزیت برای  درمان اسکولیوز  یا اطلاع از هزینه ها و ساعات و روزهای کاری لطفا به شماره پیامکی SMS پذیرش 09151238486 پیامک ارسال بفرمایید.

درمان اسکولیوز

چندین نوع مختلف اسکولیوز که کودکان را مبتلا میسازد وجود دارد. تا این زمان شایعترین نوع اسکولیوز ایدیوپاتیک است که بمعنی ناشناخته است. ایدیوپاتیک اسکولیوز دربچه های نوپا و نوجوان اتفاق میافتد. اما اکثریت موارد از ۱۰ سالگی تا زمان رشد کامل به وجود میاید. در این مقاله به سوالات و  راههای مختلف درمان اسکولیوز یا کج پشتی می پردازیم با کلینیک ارتوطب مشهد همراه باشید.

فرق بین اسکولیوز ایدیو پاتیک وانواع دیگر اسکولیوز چیست؟

اسکولیوز ایدیوپاتیک

لغت ایدیوپاتیک بمعنی علت ناشناخته است. اگرچه ما با اطمینان نمیدانیم دراکثریت موارد چه باعث اسکولیوز میشود(۸۰%-۸۵%). ولی میدانیم تمایل دارد دراعضا یک فامیل اتفاق بیفتد. اسکولیوز یک بیماری مثل سرما خوردگی نیست که انسان از یک شخص دیگر بگیرد. و چیزی وجود ندارد که شما انجام بدهید تا از ان جلوگیری شود.

اسکولیوز مادرزادی

لغت مادرزادی بدین معنی است که شما با این بیماری زاده میشوید. اسکولیوز مادرزادی قبل ازتولد بعد از فرم گرفتن ستون فقرات در جنین شروع میشود. قسمتی از یک مهره ویا بیشتربطور کامل ثشکیل نمیشود، یا اینکه مهره ها به طور مناسب از هم جدا نمی شوند. این نوع اسکولیوز می تواند با سایر اشکالات سلامتی، و همچنین مشکلات قلب و کلیه همراه باشد.

اسکولیوز عصبی عضلانی

هر بیماری که اعصاب و عضلات رادرگیر کند می تواند اسکولیوز ایجاد نماید. این بطور شایع به دلیل عدم تعادل عضلانی ویا ضعف میباشد. بیماریهای شایعی که میتوانند منجر به اسکولیوز گردند شامل فلج مغزی، اتروفی عضلانی، وضایعات طناب نخاعی هستند.

اسکولیوز در سنین بلوغ چقدر جدی است؟

اسکولیوز درسن بلوغ زندگی شخص را تهدید نمیکند. و بیشتر خمیدگی ها مشکلات جدی ایجاد نمیکنند. اگر یک انحنایی شدیدباشد ممکن است روی رشد تاثیر بگذارد.اگر یک انحنایی واقعابزرگ شود. میتواند مشکلات قلبی و ریوی ایجاد کند. یک انحنای خیلی شدید میتواند روی ریشه های عصبی ویا نخاع فشار بیاورد. که ان می تواند فلج ایجاد نماید. درمان مناسب از پیشرفت خمیدگی به این شدت جلوگیری خواهد کرد.

ایا اسکولیوز پشت درد ایجاد میکند؟

اسکولیوزدر سن بلوغ نباید باعث پشت درد شود. اگرچه انحنا های بزرگ ممکن است ناراحتی ایجاد کنند. اگر پشت درد شدید است و با ضعف اندام ها یا بی حسی همراه است به دکتر خود اطلاع دهید.

ایا انحنا های اسکولیوز می توانند بخودی خود بهتر شوند؟

انحنا های اسکولیوز ایدیوپاتیک بخودی خود راست نمیشوند. خیلی از بچه ها انحنا های مختصردارند که احتیاجی به درمان ندارند. در این موارد بچه ها بزرگ میشوند وزندگی طبیعی دارند. ولی انحنا کوچک انها هیچوقت از بین نمیرود.

اگر انحنا های بزرگ اسکولیوز درمان نشوند

بهترین امیدی که میتوانید داشته باشید که خمیدگی بد ترنشود. این بستگی به ان دارد که چقدر از رشد بچه باقیمانده است. انحنا ها در بچه هایی که کاملا رشد کرده اند. ممکن است از بدتر شن باز ایستند. اگر ستون فقرات بچه شما هنوز دارد رشد میکند به احتمال زیاد انحنا ها بدتر خواهند شد

من چه کاری می توانم بکنم که از بد تر شدن اسکولیوز خودم جلوگیری نمایم؟

تنها درمان هاییکه که میتوانند دراسکولیوز ایدیوپاتیک موثرباشند پوشیدن بریس و جراحی است. هیچ نشانه ای در مقالات اخیر پزشکی وجود ندارد که نشان دهد فیزیکال تراپی، تحریکات عصبی، درمان کایروپراکتیک، یا راههای دیگر در اسکولیوز اثری دارد.

ایا خطری وجود دارد که بچه من تمرین های بدنی کند ویا در بازی های ورزشی شرکت کند؟

بچه ها با ایدیوپاتیک اسکولیوز میتوانند درهربازی شرکت کنند تا موقعیکه پشت درد نداشته باشند. همیشه این یک ایده خوبی است که بچه ها با ورزش وضعیت بدنی خوب را حفظ کنند.

ایا بچه من میتواند یک زندگی طبیعی داشته باشد؟

بله. انسان هایی که انحنایی دارند که احتیاج به جراحی نداشته باشد. می توانند درهمان فعالیتها و ورزشها شرکت کنند که افراد بدون اسکولیوز انجام میدهند. انها ندرتا محدودیت هایی در فعالیتهایشان ممکن است داشته باشند. معمولا” این در مورد انهایی که جراحی اسکولیوز داشته اند صدق میکند. انها متوانند همان شغل هایی را داشته باشند که افراد بدون اسکولیوز دارند. انها میتوانند هما ن ورزشهایی را بکنند که قبل از جراحی میکردند. به هرحال قبل از شروع فعالیتهایشان ( کار،یا ورزش) باید با دکترشان تماس بگیرند که مطمین باشند محدودیت خاصی ندارند.

سوالاتی که غالبا” در باره علل اسکولیوز و کج پشتی پرسیده میشوند

ایا اسکولیوز یک بیماری فامیلی است؟

بلی، در حدود ۳۰% بیماران اسکولیوز ایدیوپاتیک در حین بلوغ ( ای آی اس) یک تاریخچه از بیماری در فامیل دارند. اخیرا تعداد زیادی تحقیقات انجام شده که رابطه ژنتیکی و ارثی انرا پیدا کنند.

ایا اگر من اسکولیوز دارم بچه های من هم اسکولیوز خواهندداشت؟

براساس تحقیقات اخیر، درحدود یک سوم بچه هایی که والدین انها اسکولیوز دارند. اسکولیوز پیدا خواهند کرد. اسکولیوز بطورنسبی یک بیماری ژنتیک است. پزشکان دقیقا نمی دانند کدام ژن باعث ان است.یک تست ژنتیکی برای ایدیوپاتیک اسکولیوز موجود میباشد،. ولی این تست اختصاصا برای نژادهایی معینی است. از این تست استفاده میشود که پیش بینی بکنند که ایا احتمال دارد اسکولیوز بیمار پیشرفت کند و احتیاج به بریس ویا جراحی داشته باشد. دکترها هنوز نمیدانند که ایا میتوان این تست را برای پیشبینی اینکه ایا احتمال انتقال اسکولیوز به بچه شخص وجود دارد، به کاربرد.

ایا وضعیت تنه و بد ایستادن بچه من میتواند اسکولیوز ایجاد کند؟

نه، ایستادن بد باعث اسکولیوز نمیگردد. اسکولیوز ممکن است دلیل بد ایستادن بچه شما باشد، مخصوصا اگر تنه او بیکطرف متمایل شود.

ایا اختلاف طول پا ها باعث ایجاد انحنا و یا بدتر شدن آن میگردد؟
اختلاف در طول اندام ها باعث اسکولیوز نمیگردد. یک اختلاف شدید در طول پا ها بهرحال باعث میشود که اسکولیوز بدتر بنظربیاید.

بلند کردن زیر پا با لیفت همچنین کمک میکند موقعی که رادیوگرافی میکنیم عدم تعادل تنه را اصلاح کنیم. که ممکن است در اثر اختلاف طول اندام ها ایجاد شده باشد.

ایا فعالیت های ورزشی یا کیف سنگین مدرسه باعث اسکولیوز میشود؟

فعالیت های ورزشی یا کوله پشتی سنگین باعث ایجاد اسکولیوز نمیگردد. کوله پشتی سنگین با کمردرد ارتباط دارد. بهرحال اگر کمردرد وجود دارد توصیه میشود که وزن کوله پشتی را کم کنیم. بچه ها باید کوله پشتی های سبکتر حمل کنند که بند انها روی شانه ها میافتند.

ایا اسکولیوز با صدمات ارتباط دارد؟

اسکولیوز ایدیوپاتیک با تروما یا صدمات ایجاد نمیشود.

آیا من میتوانستم از آن جلوگیری کنم؟

برای اینکه دلیل اسکولیوز ایدیوپاتیک دقیقا شناخته شده نیست. خیلی سخت است که بدانیم چطور از ان جلوگیری نماییم. اگر دلیل ان ژنتیکی است، پس بعد از به وجود امدن بچه کار زیادی نمیتوان انجام داد.

سوالات معمول در باره غربال کردن برای اسکولیوز و کج پشتی

اسکولیوز غالبا بار اول توسط متخصص کودکان در معاینه چک اپ معمولی کودک کشف میشود.

چقدر زود کودکان باید برای اسکولیوز غربال شوند؟

کودکان درهر سنی میتوانند غربال شوند، اگرچه اسکولیوز ایدیوپاتیک بطور معمول در سن جهش رشدی بچه کشف میشود( ۱۰ تا ۱۵ سالگی ). انجمن تحقیقات اسکولیوزتوصیه میکند که دختران در دو بار، یکی در ۱۰ سالگی ودیگری در ۱۲ سالگی ( کلاس ۵ و۷ )، وپسر ها یکبار، درسن ۱۲ یا ۱۳ سالگی ( کلاس ۸یا ۹ ) برای اسکولیوز غربال شوند. در مورد فواید غربال کردن درمدارس مقدار زیادی مباحثه وجود دارد.

آیا احتیاج است که برادران وخواهران کودکانی که اسکولیوز دارند معاینه شوند؟

از انجایی که اسکولیوز در فامیل تداوم دارد بهتر است که خواهران و برادران در معاینه فیزیکی سالانه چک شوند. مخصوصا در سنین جهش رشد استخوانی ( ۱۰تا ۱۵ سالگی).کشف زودتر بهتر است و پدر ومادر ها میتوانند کمک کنند. به پشت کودک خود وقتیکه مایو تنش است نگاه کنید. اگر شما می بینید یک شانه بالا تر از ان یکی قرار دارد، یا یکطرف دنده ها بیشتر از طرف مقابل بیرون زده است، به دکتر کودکان بچه خود اطلاع دهید.

چه موقع فرزند پدر ویا مادری که اسکولیوز دارند باید معاینه شود؟

کودکان پدر ویا مادری که اسکولیوز دارند باید در معاینات سالانه شان برای اسکولیوز چک شوند بخصوص در سنین جهش رشد استخوانی( ۱۰تا۱۵ سالگی).

چرا ما زودتر متوجه نشدیم؟

در خیلی از موارد، انحنا تا سنین۱۱- ۱۲ سالگی ظاهر نمیشود. انحنا های کوچک غالبا از نظردور میمانند تا اینکه بچه به جهش رشد استخوانی در سنین بلوغ میرسد. ازانجاییکه اسکولیوز ندرتا” دردناک است ، کودکان ووالدین انها ممکن است تا موقعی که علایم واضح به وجود نیامده متوجه ان نشوند. به علاوه جوانها در سن بلوغ تمایل دارند با حیا لباس بپوشند. خیلی از دختران خجالتی هستند و دلشان میخواهد لباس های گشاد بپوشند.و تاموقعیکه لباسهای تنگ نپوشیده اند( مایو و تی شرت) انحنا خودش را نشان نمیدهد.همچنین، کودکان در سنین بلوغ ممکن است متخصص کودکان خود را به طور مرتب نبینند.

چرا دکتر متخصص کودکان ما زودتر آن را ندید؟

خمیدگی اسکولیوز میتواند خیلی سریع بدترشود. بخصوص در سنین شروع بلوغ، و دکتر کودک شما ممکن است در فاصله این رشد سریع بچه شما را ندیده باشد.

سوالات شایع در باره تحقیقات اسکولیوز و کج پشتی

چه تحقیقاتی در مورد اسکولیوز اخیرا در حال انجام است؟

در حال حاضر تحقیقات اصلی در ایدیوپاتیک اسکولیوز روی تحقیق درباره علت بیماری متمرکز است.عوامل زیادی در خمیدگی ستون فقرات دخالت دارد. عوامل اصلی در حال مطالعه اخیر عبارتند از عامل ژنتیک ( ارثی)، اشکالات نسوج نرم ( استخوان، عضله، رباط ها، و دیسک ها )، مشکلات رشد مهره ای، و اختلالات سیستم عصبی مرکزی.

آیا کودکان با اسکولیوز ایدیوپاتیک به دنیا میایند؟

کودکان با ایدیوپاتیک اسکولیوز واقعی در سنین بلوغ ، ممکن است با نشانه ژنتیکی که علت اسکولیوز است به دنیا بیایند. ژنهایی که این نشانه ها را دارند کاملاشناخته شده نیستند و محققین تلاش می کنند انها را پیدا کنند.

آیا تست ژنتیکی وجوددارد؟

بلی، یک تست ژنتیکی وجود دارد که کمک میکند که مشخص کند ایا این انحنا بدترخواهد شد. ولی این تست در حال حاضر برای گروه مشخصی از کودکان است. این گروه دختران سفید پوست بین ۹ سالگی و۱۳ سالگی، با انحنا بین ۱۰درجه تا ۲۵ درجه. محققین برای اصلاح تست که همه نژاد ها و گروه های سنی را شامل شود کارمیکنند.

روش های درمانی برای اسکولیوز چه ها هستند؟

دکتر شما دستور رادیوگرافی از ستون فقرات بچه شما خواهدداد که تشخیص مطمئنی برای اسکولیوز بدهد. عکس رادیوگرافی همچنین به دکتر شما نشان خواهد داد که شدت انحنا اسکولیوز شما چقدراست.در برنامه ریزی برای درمان کودک شما، دکتر کودک شما، حساب خواهدکرد که شدت انحنا اسکولیوز بچه شما چقدرشدید است ودر کجای ستون فقرات قراردارد. سن بچه شما هم فاکتور مهمی است.

سن رشد ؟

اگر ستون فقرات بچه شما هنوز دارد رشد میکند روی درمان تاثیر خواهد داشت. دکترشما مشخص خواهد کرد که احتمال بد شدن انحنا اسکولیوز چقدراست. وسپس روش های درمانی را که بچه شما احتیاج دارد پیشنهاد خواهد کرد. بطور کلی انحنا های بین ۲۵تا۵۰ درجه بنظر میرسد به اندازه کافی بزرگ هستند که احتیاج به درمان داشته باشند. انحنا های بیشتر از ۵۰ درجه احتمالا برای حفظ وضعیت طبیعی تنه احتیاج به جراحی خواهند داشت.

چه چیزی باعث خواهد شد که ستون فقرات برگردد و دوباره راست شود؟

انحنا ستون فقرات به خودی خود راست نخواهد شد. پوشیدن بریس از بد تر شدن جلوگیری میکند. جراحی یک فیوژن ستون فقرات تنها چیزی است که ستون فقرات را راست میکند، ولی ان را کاملا راست نخواهد کرد.

اگر بچه من فقط یک انحنا مختصر داشته باشد چه خواهد شد؟

کودکانی که انحنا مختصر دارند ( کمتر از ۲۰ درجه) ویا رشدشان را قبلا کرده اند. تحت نظر خواهند بود که خمیگی انها بدتر نشود. دکتر شما بچه را هر ۶ ماه کنترل خواهد کرد وهر یکسال رادیوگرافی خواهد خواست.

آیا گرفتن این همه عکس رادیوگرافی در آینده برای سلامتی بچه مشکل ساز خواهد بود؟

ایکس- ری، برای پیگیری اینده انحنا لازم است. اثرات منفی کوچکی میتواند با رادیوگرافی تکراری وجود داشته باشد، ولی این اثرات با گذاشتن پوشش محافظ روی قسمت های خاصی از بدن برای محافظت از اشعه به حد اقل میرسد.

اگر هیچ درمانی انجام نشود چه اتفاقی می افتد؟ آیا انحنای پشت بدتر خواهد شد؟

دو عامل قویا میتواند پیشبینی کند که ایا انحنا بدتر خواهد شد: سن کمتر و انحنای بزرگتر در زمان تشخیص اسکولیوز. بچه های پایین ۱۰ سال با انحنا بیشتر از ۳۵ درجه تمایل دارند بدون درمان بدترشوند.وقتی که یک فردی رشدش را کرده، خیلی بعید است که انحنا به سرعت پیشرفت کند. ما از روی مطالعات دریافته ایم، وقتیکه یک فرد کاملا رشد کرده اسکولیوز کمتر از ۳۰ درجه تمایلی به بدتر شدن ندارد. درحالی که انحنا های بالای ۵۰ درجه می توانند به مرور زمان در حدود ۱ تا ۱/۵ درجه در سال بد تر شوند.

سوالات عادی درباره بریس

کمربند اصلاح اصلاحی ستون فقرات پشت کج بریس انحراف ستون فقرات بریس بوستون Boston brace بریس میلواکی Milwaukee milwakee brace بریس TLSO در مشهد

آیا من باید بریس بپوشم اگر اسکولیوز داشتم؟


بیشتر مردم با اسکولیوز نباید بریس بپوشند. ازهرشش بیماردر حال بلوغ با اسکولیوز یکنفر علایمی را نشان میدهند که ممکن است انحنا انها در سن جهش رشد، افزایش پیدا کند. بنابراین اگر شما علایم افزایش و پیشرفت انحنا را داشته باشید دکتر شما ممکن است تو صیه کند که بریس طراحی شده بخصوصی را بپوشید که انحنا را از بزرگ شدن بیشتر در موقعیکه ستون فقرات شما رشد میکند حفظ نماید.

در چه درجه شما تصمیم میگیرید که بریس بدهید؟

درمان با بریس عموما برای جلوگیری از بدتر شدن خمیدگی استفاده میشود موقعیکه شما اسکولیوزی دارید که:

           – انحنایی که اندازه ان متوسط است( ۲۵تا۴۰درجه)

  • – انحنایی که پیشرونده است(بیش از ۵ درجه افزایش پیدا کرده است)
  • – هنوز خیلی زیاد از رشد باقی مانده( علامت ریسر۰تا۲ )
دکتر شما ممکن است فاکتورهای دیگری را برای تجویز بریس در نظر داشته باشد، مثل داشتن یک بیماری دیگر، ویا فردی در فامیل که اسکولیوز داشته باشد.

آیا پوشیدن بریس در اصلاح و درمان اسکولیوز تاثیر دارد؟

چندین مطالعه تحقیقاتی نشانداده است که پوشیدن بریس برای اسکولیوز میتواند از از بزرگتر شدن انحنا اسکولیوز انقدر که کار به جراحی برسد جلوگیری میکند.

انحنا اسکولیوز شما احتمالا کوچکتر میشود وقتی در داخل بریس نگهداشته شود. وقتی که ستون فقرات شما کاملا رشد کردو شما پوشیدن بریس را متوقف کردید، انحنا شما نهایتا” به اندازه اولیه برمیگردد.دربعضی موارد بعد از اتمام درمان با بریس انحنا کوچکتر میماند.به هر حال در بعضی موارد انحنا به رشد ادامه میدهد با وجود اینکه برس پوشیده می شود.بنابراین پوشیدن بریس کار میکند ولی دکتر ها احتیاج به تحقیق بیشتری دارند که نشان دهند کی وچطور بریس میتواندحتی موثرتر باشد.

چه نوع بریسی من لازم خواهم داشت وچرا؟

دکتر شما با یک اورتوزیست ( یک کلینیشن حرفه ای که وسایل کمک کننده مثل بریس را طراحی میکند ) کارخواهد کرد که برای شما بهترین نوع بریس را توصیه کند.

نوع بریس که شما لازم دارید به چندین عامل بستگی دارد مانند:

  • – انحنا در کدام قسمت ستون فقرات شما قرار دارد
  • – انحنای شما چقدر انعطلف دارد
  • – تعداد انحنا هایی که شما دارید
  • – وضعیت وچرخش بعضی مهره ها در ستون فقرات شما
  • – سایر بیماری های که ممکن است شما همراه داشته باشید

دکتر و اورتوتیست شما همچنین موقع تجویز بریس مقدار فعالیت ونوع زندگی شما را درنظرخواهند گرفت. سپس شما ووالدین شما می توانید تصمیم بگیرید که کدام بریس را از میان انها انتخاب کنید.

یک بریس ستون فقرات چه شکلی و شبیه چی است؟

بریس سفت شبیه یک لایه است که جلو و پشت قسمت بالای بدن شما رامعمولا از زیر بغل ها تا لگن میپوشاند. بریس معمولا با سه بند ولکرو سفت میشود وبه راحتی میشود برای حمام وفعالیتهای ورزشی بازکرد. در بریس های نرم بند های الاستیک و تیکه های کوچک پلاستیک و فلز را بکارمیبرند که بتوانند بریس را روی بدن شما متناسب با انحنا شما شکل بدهند. که بتوانید راحت با ان حرکت کنید. بسته به اینکه شما بریس نرم و یا پلاستیکی میخواهید ارتوتیتست انرا برای بدن شما طوری خواهد ساخت که راحت قالب تن شما باشد.

چه مدتی لازم خواهد بود که من بریس کمر یا تنه را بپوشم؟ آیا میتوانم شبها بپوشم؟

شما لازم است تا موقعی که ستون فقرات شما رشدش تمام بشود بریس بپوشید. این مدت کمی از فردی به فرد دیگر فرق میکند. دکتر شما بریس شما و وضغیت رشد شما را هر ۴تا۶ ماه کنترل خواهد کرد.مقدار زمانی که شما هر روز باید بریس بپوشید به چندین عامل بستگی دارد، که شامل رشد شما ونوع بریسی است که شما میپوشید.معمول ترین بریس های روزانه روزی ۱۶ تا ۲۳ ساعت پوشیده میشوند.بعضی از بریس ها فقط در زمان خواب پوشیده میشوند، ولی انها برای هر انحنایی کار ساز نیستند.دکتر شما به شما توصیه خواهد کرد که کدام بریس وزمان پوشیدن برای شما بهترین است.

چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی کمربند طبی ستون فقرات را میبندم؟

شاید مقداری تمرین لازم داشته باشد که عادت کنید که بریس تان را چگونه بپوشید، ولی بزودی در ان مهارت پیدا خواهید کرد. لباسهای شل وگشاد به راحتی بریس شما را خواهد پوشاند.هر مقداری که دکتر شما اجازه دهد شما خواهید توانست بریس تان را باز کنید که بازی های ورزشی بکنید ویا فعالیتهای تفریحی انجام دهید.

چه اتفاقی میافتد اگر بریس نپوشم؟

پوشیدن بریس یک راه مهمی است که شما می توانید امتحان کنید تا از بدترشدن اسکولیوز خود جلوگیری نمایید.بریس وقتی کار میکند که شما انرا بپوشید. مثل خیلی چیزها در زندگی ، شما یک انتخاب دارید، ولی انتخاب شما پیامدهایی دارد. اگر دکتر شما بریس را توصیه میکند وشما تصمیم میگیرید که انرا نپوشید. پس شما این خطر را بوجود میاورید که انحنا شما بزرگتر شود.بسته به اینکه انحنا شما چقدر بزرگ شود، شما ممکن است احتیاج به جراحی داشته باشید تا ان را اصلاح کنید. یا اینکه شما انتخاب کنید که هیچ کاری انجام ندهید واین خطر را بوجود بیاورید که اسکولیوز شما بدتر شدن را ادامه دهد‎‏. این ممکن است بعدها باعث مسایل پزشکی ومشکلات در زندگی عادی شما گردد.

آیا راه های دیگری به جای بریس پوشیدن وجود دارد؟

بیشتر متخصصین که درمان غیر جراحی را در اسکولیوز در اختیار بیماران میگذارند، اهمیت بریس را وقتی که احتمال بالایی برای ادامه پیشرفت انحنا وجود دارد درک میکنند.درمان های مختلفی پیشنهاد میشوند که ادعا میشود میتوان اسکولیوز را بدون پوشیدن بریس متوقف ویا اصلاح کرد، حتی در مواردی که شما علایم شدید پیشرفت انحنا را در موقع رشد داشته باشید. تا این زمان، هیچ دلایل علمی وجود ندارد که این ادعا ها را تایید کند.سوال های معمول درباره درمان های جایگزین برای اسکولیوزخیلی از بیماران و پدر و مادر انها در باره اثر درمان های غیر از پوشیدن بریس و جراحی سوال میکنند.

آیا فیزیکال تراپی اسکولیوز مرا کمک میکند؟

متد های متفاوت فیزیکال تراپی طراحی شده اند که اثر اسکولیوز را خنثی کنند، و شکل وظاهر بدن شما را اصلاح کنند.‎ بعضی شواهد علمی وجود دارند که فیزیکال تراپی ممکن است کمک کند بدن شما را راست نشان دهد و تنفس شما را بهترنماید. ولی شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد فیزیکال تراپی در توقف بدتر شدن انحنا در دوران بلوغ خیلی موثرتراست ازاینکه هیچ کاری انجام ندهیم.اگر شما علاوه بر اسکولیوز مشکلاتی در ستون فقرات تان دارید، دکتر شما ممکن است بر حسب احتیاج تان فیزیکال تراپی برای شما تجویز نماید.

آیا درمان کایروپراتیک کمک میکند؟

کایروپراتیک یک درمان قابل بحثی است که به نظر میرسد در درمان درد حاد وکوتاه مدت خیلی موثر است. بیماری های مزمن بنظر نمیرسد که بطور موثر با مواظبت های کایروپراتیک درمان شوند.بیمارانی که اسکولیوز دارندو انتخاب میکنند که درمان کایروپراتیک شوند، اگر انحنا انها دارد زیاد میشود باید به متخصص ارتوپدی ویا جراح اعصاب فرستاده شوند. بیمه ها ممکن است درمان کیروپراتیک را پوشش بدهند ویا پوشش ندهند.

آیا طب سوزنی( اکو پانکچر) کمکی به درمان و کنترل مشکل اسکولیوز من است؟

طب سوزنی سوزن های ظریفی که نقاطی را در بدن تحریک میکنند و تصور میشود که یک جریان انرژی را به وجود میآورد که خیلی از بیماری ها را درمان میکند.شواهد علمی وجود ندارد که این تیوری را ثابت کند ویا اینکه بکار بردن ان کمک به درمان مشکلات پشت ویا درد پشت میکند. بیمه ها معمولا این نوع درمان را پوشش نمیدهند.

آیا یوگا به درمان وکنترل مشکلات اسکولیوز من کمک خواهدکرد؟

سیستم های زیادی از یوگا وجود دارد. اساسا بیشتر سیستم های یوگا تمایل دارند که عضلات را ازطریق استرچ، وضعیت ثابت، و تمرینات تنفسی اصلاح نمایند، بعضی سیستم های یوگا همچنین شامل مدیتیشن است. ثابت نشده است که چقدر این روش مشکلات پشت را کمک خواهدکرد، ولی انهاییکه پشت درد دارند ممکن است کمک شوند، سلامت عمومی بدن شما هم ممکن است بهتر شود. بیمه ممکن است این درمان را پوشش بدهد ویا ندهد.

چگونه ماساژ می تواند مشکلات پشت من را کمک کند؟

ماساژ ممکن است انهایی را که پشت درد دارند کمک کند. ارتوپد ستون فقرات و یا جراح اعصاب ممکن است شما را برای ان بفرستد.تکنیک های زیاد ماساژ وجود دارد. مطمین باشید که ماساژ تراپیست شما در محلی که شما زندگی میکنید گواهی کار دارد، وبدانید کجا تحصیل کرده است. بیمه معمولا برای ماساژ تراپی پول نمیپردازد.

آیا پلاتیس اسکولیوز و یا مشکلات پشت درد مرا بهترمی کند؟

پلاتیس تمرینات شدیدی هستند که روی تقویت عضلات شکم و پشت تمرکز دارند. همچنین روی وضعیت ایستادن وتنفس تاکید دارد. تمرینات بتدریج بدرجات مشکل میرسند و نباید پشت درد را تشدید کنند. پلاتیس برای انهاییکه پشت درد شدید دارند خوب نیست. بیماران باید در باره دوره اموزشی هر مربی سوال کنند.

درمان جراحی برای درمان اسکولیوز:
سوالات معمول در باره جراحی برای اسکولیوز

بیشتر جراحان اسکولیوز موافقند که بچه هایی که انحنا خیلی شدید (۵۰درجه و بالاتر) دارند برای کمتر کردن درجه انحنا وجلو گیری از بد تر شدن احتیاج به جراحی خواهند داشت.جراحی برای اسکولیوز، فیوژن ستون فقرات است. این لزوما یک جریان جوش دادن است. ایده اولیه این است که مهره های خمیده را در امتداد درستی چید و بهم جوش داد بطوری که به صورت یک استخوان یک تیکه و سفت التیام پیدا کند. با اسباب و تکنولوژی که امروز در دسترس است جراحا ن اسکولیوز میتوانند به میزان قابل توجهی انحنا ها را اصلاح کنند.

آیا من احتیاج به جراحی اسکولیوز دارم؟

اگر انحنا اسکولیوز شما بیشتر از ۵۰ درجه است، به احتمال زیاد بد تر خواهدشد، حتی بعد از این که شما کاملا رشد کردید. این ممکن است کجی ظاهری در پشت شما را اضافه کند و همانطور اثر روی عملکرد ریه های شما داشته باشد و جراحی توصیه میشود. .انحنا های بین ۴۰ و۵۰ درجه در یک بچه در حال رشد در قست خاکستری قرار میگیرد. چندین فاکتور ممکن است روی اینکه جراحی تجویز شود اثر میگذارد. این باید با جراح شما در میان گذاشته شود.

جراحی برای اسکولیوز چقدر موفقیت امیز است؟

فیوژن ستون فقرات برای متوقف کردن انحنا اسکولیوز از رشد بیشتر خیلی موفقیت امیز است. این روز ها دکترها قادرند به اندازه قابل ملاحظه ای انحنا را راست بکنند، که ان میتواند ظاهر مریض را اصلاح نماید.

انحراف پشت من بعد از جراحی چقدر راست خواهدشد؟

از انجائیکه استخوانهای ستون فقرات شما نخاع شما را حفظ میکند، جراح شما انقدر استخوانها را برای راست شدن انحنا جا به جا خواهد کرد که به نخاع شما اسیب نرسد و بی خطر باشد.درجه اصلاح بعداز جراحی بستگی به ان دارد که قبل از جراحی، اسکولیوز شما چقدرانعطاف داشته است. بطور کلی هر چقدر انحنا شما نرم ومنعطف باشد درجراحی اصلاح بیشتری خواهید گرفت. دکتر شما قبل از جراحی میتواند انعطاف پذیری انحنا شما را با رادیوگرافی مخصوصی که فیلم درحال خمیده ویا درحال کشش خوانده میشود اندازه بگیرد.بیشتر بیماران با انحنا های کمتر از ۲۵ درجه از جراحی بهبود پیدا میکنند. در موارد زیادی این انحنا های کوچک به زحمت قابل تشخیص هستند.

من کمر درد دارم که با اسکولیوز من همراه است آیا جراحی آن را بهتر می کند؟

بلا فاصله بعداز جراحی درد بیشتری نسبت به قبل از جراحی وجود خواهد داشت، ولی این درد در عرض چند هفته تا چند ماه رفع میشود. بیشتر بیماران گزارش میدهند که درد پشت انها در یکسال بعد از جراحی بهتر از قبل از ان بوده است.هر کسی  با اسکولیوز ویا بدون اسکولیوزگهگاهی یک ناراحتی کمردرد دارد. اگر انتظار داشته باشید که هرگز در اینده کمر درد نداشته باشید غیر واقع بینانه است.

چه قسمت هایی در جراحی فیوژن ستون فقرات در گیر میشوند؟

در یک فیوژن ستون فقرات، مهره های در گیر در انحنا بهم دیگر جوش داده میشوند بطوریکه بصورت استخوان یک پارچه و سفت درمیاید. این رشد را به طور کامل در قسمت غیر طبیعی ستون فقرات متوقف میکند واز بد تر شدن انحنا جلوگیری می نما ید.در همه فیوژن های ستون فقرات یک نوع ماده استخوانی که پیوند استخوانی خوانده میشود، مصرف می شود که فیوژن را ایجاد میکند. به طور کلی تکه های کوچک استخوانی بین فضای مهره ها یی که باید جوش بخورند گذاشته میشوند. استخوان ها بهم جوش میخورند شبیه انچه استخوان شکسته بهم جوش میخورد.میله های فلزی نوعا برای نگهداری ستون فقرات تا موقعی که جوش بخورند مصرف میشوند. میله ها با پیچ ها، یا هوک ها ویا سیم ها به مهره ها وصل میشوند. دقیقا چه مقدار از ستون فقرات جوش داده میشود بستگی به انحنا شما دارد.

یک پیوند استخوان چیست؟

یک پیوند استخوانی اساسامصرف میشود که ترمیم استخوان را تحریک کند. گرافت استخوانی، استخوان سازی را افزایش میدهد و کمک میکند که مهره ها به هم بصورت یک پارچه جوش بخورند.در گذشته ، پیوند استخوانی از لگن خود بیمار برداشته میشد تنها راه برای فیوژن مهره ها. این نوع پیوند اتو گرافت خوانده میشد. برداشتن استخوان در حین جراحی ستون فقرات احتیاج به برش جراحی اضافه دارد، که زمان جراحی رااضافه میکند ومی تواند باعث درد اضافه. یک جایگزین برای برداشتن پیوند از خود بیمار،الو گرافت است، که از استخوان انسان فوت کرده (کاداور) است. الو گرافت معمولا از بانک استخوان تهیه میشود. امروزه، همچنین چندین نوع مواد پیوند استخوان ساخته شده(مصنوعی) وجود دارد.

جراحی چه مدت طول میکشد؟

بیشتر جراحی های فیوژن بسته به اندازه انحنا بیمار و مقدار ستون فقراتی که باید فیوز شود از ۴تا ۱۲ ساعت طول میکشد.

چقدر درد بعد از جراحی وجود خواهد داشت؟

مقدار دردی که بیماران بعد از جراحی گزارش می دهند به مقدار زیاد از یک بیمار تا بیمار دیگر تغییر می کند. جراحی ستون فقرات یک عمل بزرگ است که باید عضلات کنار زده شوند و استخوانها راست شوند.معمولا چند روز اول جراحی کاملاناراحت کننده است، ولی اکثر بیماران از روز سوم و چهارم جراحی به سرعت خوب می شوند، می توانند راه بروند، وبخوبی از تخت بالا و پایین بیایند که اماده رفتن به خانه باشند. درد تدریجا به بهتر شدن ادامه میدهد و بیشتر نوجوانان میتوانند در عرض ۲ تا۳ هفته بعد از جراحی به مدرسه بر گردند.درد مختصر ممکن است ادامه پیدا کند، ولی در عرض ۳ تا۶ هفته بعد از جراحی داروی ضد درد نباید لازم باشد.

چه نوع کنترل درد بعد از جراحی وجود خواهد داشت؟

کنترل درد بین دکتر ها و بیمارستان ها متفاوت است. در خیلی از موارد، پی سی ای( دستگاه ضد دردی که توسط بیمار کنترل می شود) بکار برده میشود، که مقدار کوچکی از داروی ضد درد را داخل رگ با فشار دادن دکمه تزریق میکند. بعضی جراحان کاتتر داخل وریدی( لوله پلاستیکی باریک که داخل ورید گذاشته میشود) مصرف می کنند که از ان راه دارو داده شود. سیستم ضد دردی که دکتر شما با ان راحت است شاید بهترین وسیله برای کنترل درد شما بعد از جراحی باشد.

در روز دوم یا سوم بعد از جراحی، دکتر شما به احتمال زیاد داروی ضد درد شما را به نوع خوراکی، قرص یا شربت تبدیل خواهد کرد. این دارو ها یک مخدر هستند( داروهای شبیه مرفین) . از انجاییکه این داروها اگر طولانی مصرف شوند اعتیاد اور تلقی میشوند، به شما توصیه خواهد شد که وقتی رفتید خانه هر چه زود تر تبدیل به استامینوفن بکنید.

آیا هوک ها و میله ها حتی بعد از جوش خوردن استخوان در بدن من میمانند؟

اگر در فیوژن میله مصرف شده است معمولا احتیاجی به در اوردن ندارند، ولی تعداد کمی از بیماران به دلایل مختلفی ممکن است احتیاج به دراوردن میله داشته باشند.

آیا عمل فیوژن پشت مرا سفت و بیحرکت خواهد کرد؟

بعد از عمل فیوژن ستون فقرات، بیشتر مردم حرکت کافی در ستون فقراتشان دارند که بتوانند تمام فعالیت هایشان را انجام دهند. اگر شما در فعالیت هایی شرکت می کنید که احتیاج به نرمش فوق العاده دارد، یک مدتی وقت لازم است که عادت کنید. بیشتر مردم ملاحظه کرده اند که حدود یکسال طول می کشد که حالت طبیعی در فعالیت هایشان احساس کنند

آیا میشود اسکولیوز من بدون عمل فیوژن اصلاح شود؟

جراحی اسکولیوز میتواند بدون فیوژن انجام گیرد. متاسفانه میله هایی که ستون فقرات را راست نگهداشته اند اگر استخوان های بین مهره ها جوش نخورند در نهایت میشکنند. بنابراین اگر جراحی بدون فیوژن انجام میشود احتمالا باید بارها مجددا انجام شود.

سوال های معمول در باره بهبودی بعداز جراحی

اکثر بیماران ۴تا ۱۰ روز در بیمارستان هستند، خارج از مدرسه ۲ تا ۶هفته، و برگشت به فعالیت ها 2 تا ۶ ماه خواهدبود.

چه مدتی بیماران بعد از اینکه مرخص شدند بروند منزل احتیاج به داروی ضد درد خواهند داشت؟

بیشتر جراحان بعد از جراحی اسکولیوز داروهای قوی ضد درد برای بیماران تجویز میکنند. بیمارانی که قبلا داروهای ضد درد مخدر مصرف نکرده اند، معمولا در عرض ۲ تا ۴ هفته بعد از جراحی احتیاجی به ان حس نمی کنند. اگر بیمار قبل از جراحی مرتبا انرا مصرف میکرده است احتمالا بیشتر طول خواهد کشید که انرا متوقف کند.بهتر ان است که مصرف این داروهای قوی را هر چه زودتر که امکان دارد متوقف کرد زیرا اگر طولانی تر مصرف شوند می توانند اعتیاد اور باشند.

آیا جراحی می تواند منجر به محدودیت دایمی در فعالیت ها گردد؟

بیشتر بیماران میتوانند به ورزش های بدون تماس بدنی ( دویدن، وزنه بلنددکردن، و تمرینات ) در عرض۴ تا۶ ماه بعد از جراحی بر گردند.قبل از برگشتن به تمام فعالیت ها شامل ورزش های با تماس بدنی، ستون فقرات بایدکاملا ترمیم شده باشد و بهبود یابد. معمولا ۶ تا۱۲ ماه بعد از جراحی طول میکشد که فیوژن یک تکه و محکم ایجاد شود و بتوان به تمام فعا لیت ها بازگشت.

آیا من خواهم توانست بعد از جراحی راه بروم؟

بلی، بعضی از بیماران ممکن است بعد از جراحی فیزیکال تراپی لازم داشته باشند، ولی انها میتوانند موقعی که از بیمارستان مرخص میشوند راه بروند.

کی من می توانم بعد از جراحی به مدرسه برگردم؟

اکثر بچه ها ۲ تا ۴ هفته از مدرسه را بعد از جراحی از دست خواهند داد. معمولا ۴ هفته طول میکشد که کوله پشتی مدرسه را بشود حمل کرد.

کی من میتوانم دوباره با دوستانم بیرون بروم؟

دوستان شما می توانند شما را بعد از جراحی در بیمارستان ویا خانه ملاقات کنند. بیرون رفتن با دوستان مانند فعالیت های مدرسه و رفتن به سینما میتواند بعد از قطع دارو های درد وبرگشت به حالت عادی باشد( این معمولا” ۴ هفته بعد از جراحی طول میکشد.

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست