اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه
74 بازدید
  1. خانه
  2. درمان
  3. درمان خار پاشنه

درمان خار پاشنه

دسته‌بندی: درمان

درمان خار پاشنه بوسیله آتل , ساخت کفش طبی و صندل طبی مخصوص خارپاشنه

کفی های طبی :

طراحی و ساخته شده برای هر بیمار با خنثی کردن چرخش مچ پا به داخل (پرونیشن) به کاهش درد و درمان خار پاشنه پا کمک می‌کند. از کشش بیش از حد رباط های کف پا جلوگیری می‌کند. در طراحی این کفی‌ها کم شدن تحمل وزن روی پاشنه نیز در نظر گرفته می‌شود. در قسمت پاشنه کفی طبی حفره‌ای برای قرار گرفتن خار پاشنه و برداشته شدن فشار از روی آن طراحی می‌شود تا به این ترتیب شدت برخورد پا با زمین کاهش یابد. اثر این نوع کفی‌ طبی کاهش یا حتی از بین رفتن درد خار پاشنه پا است. کفی های طبی سفارشی که با استفاده از اسکن کف پا و یا اسکن سه بعدی در کلینیک های ارتوپدی فنی بصورت اختصاصی برای بیماران طراحی و ساخته می شود، بهترین نتیجه را دارند.

ویژگی:

با کفی‌های طبی‌ ای که چرخش بیش از اندازه مچ پا به داخل (پرونیشن) را اصلاح می‌کند و قوس کف پا را بهبود می‌دهد می توان به درمان درد پاشنه پا اقدام کرد. این کفی‌ها باید آن‌قدر سخت و محکم باشند تا از لیگامان کف پا در مقابل کشش بیش از حد محافظت کنند و قوس کف پا را به شیوه‌ای صحیح بالا نگاه دارند. استفاده از این کفی‌ها بهبودی را پس از حداکثر ۲ تا ۳ ماه برای بیمار به همراه دارد.

شیوه های بکار بردن کفی و کفش طبی جهت درمان خار پاشنه :

 ساخت کفش طبی استاندارد از نظر ارتوپدی:

پوشیدن کفش‌های حمایت کننده‌ای که به خوبی از قوس کف پا محافظت می‌کنند و پاشنه کوتاهی دارند فشار روی رباط های کف پا را کاهش می‌دهد.

 پد خار پاشنه :

قرار دادن پد و کفی طبی ساخته شده با اسکن کف پا در کفش ، ضربه‌های وارده هنگام راه رفتن را ملایم‌تر می‌کند و فشار روی بافت کف پا را کاهش می‌دهد.

 کفی و کفش طبی:

کفی طبی ساخته شده بوسیله دستگاه اسکن پا برای هر بیمار ، که داخل کفش وی قرار داده می‌شود. قبل از توسعه تکنولوژی اسکن پا ،نمایندگی های کفش طبی پیش ساخته         مانند دکتر شول ، دکتر فوت و کلینیک های تخصصی سلامت پا و پای سالم اقدام به فروش کفش های طبی کارخانه ای و پیش ساخته می نمودند. اما با پیشرفت فناوری امکان ساخت کفش طبی و کفی طبی     بصورت اختصاصی فراهم شده است.

 اسپلینت شبانه Night :

بستن اسپلینت شبانه رباط های کف پا را در طول شب و هنگام خوابیدن تحت کشش مداوم قرار می‌دهد و از منقبض شدن آن جلوگیری می‌کند. در نتیجه درد صبحگاهی بیماران       تسکین می‌یابد.

تمرینات

نرمش و کشش صبحگاهی برای کاهش درد خار پاشنه :

در بیماری خار پاشنه یا التهاب فاشیا هنگام بیدار شدن از خواب یا استراحت طولانی درد بسیار زیادی در ناحیه پاشنه پا احساس می شود. به همین دلیل جهت تکمیل درمان خار پاشنه (درمان دارویی پزشک متخصص ارتوپدی) تمرینات زیر تحت نظر و مشاوره انجام بشود. توصیه می شود قبل از این که اولین قدم را بردارند در همان حالت نشسته یا خوابیده کمی حرکت کششی کف پا را انجام دهند. می توان یک شال یا کمربند را دور پنجه پا گذاشته و با آن پنجه پا را سمت خود کشیده تا یک کشش 30 ثانیه ای اعمال شود.

ورزش خار پاشنه

کشش نشسته عضلات کف پا:

روی صندلی بنشینید پای دردناک را روی زانوی پای دیگر بگذارید. سپس پنجه پا را در دست بگیرید به طرف بالا بکشید و 10 ثانیه نگه دارید و با دست دیگر کف پا را ماساژ دهید. این حرکت را 3 بار در روز 10 مرتبه انجام دهید.

تمرین برای خارپاشنه

 

کشش تاندون آشیل و عضلات پشت پا:

روبروی دیوار در فاصله نیم متری بایستید و کف دست ها را به دیوار بچسبانید. زانوی پای سالم را خم کنید. جلوتر بگذارید طوری که پای دیگر بدون خم شدن و بلند شدن پاشنه عقب باشد. با دست ها دیوار را به مدت 1 دقیقه فشار دهید. سپس زانوها را خم کنید. طوری که هم سطح انگشتان پا قرار بگیرند و حدود 30 ثانیه در این حالت بمانید.

تمرین خانگی برای خار پاشنه

برداشتن پارچه:

یک دستمال یا پارچه را روی زمین بگذارید. سعی کنید با انگشتان پا آن را از روی زمین بردارید.

ورزش مفید خار پاشنه

برداشتن سنگ:

چند قطعه سنگ را روی زمین بریزید. سعی کنید با انگشتان پا آن ها را بردارید. این کار چندین مرتبه و به دفعات در روز تکرار کنید.

ورزش خارپاشنه

ماساژ با توپ تنیس:

یک توپ تنیس و یا یک بطری را زیر قوس پا بگذارید. پا را عقب و جلو ببرید و کمی روی آن فشار بیاورید. فشار پا را باید بر حسب درد تولید شده تنظیم کنید یعنی اگر درد دارید فشار را حتما کمتر کنید.

ماساژ با توپ تنیس

ماساژ کف پا با قوطی:

کف پای خود را روی یک رول یا قوطی (می توان از بطری یخ زده نیز استفاده کرد) قرار دهید. از پاشنه تا وسط قوس کف پا ، رول را به طرف جلو و عقب بچرخانید. این چرخش را 3 تا 5 مرتبه تکرار کنید. بهتر است این ورزش را قبل از شروع کارها و اول صبح انجام دهید.

 

درمان خار پاشنه در منزل

کشش کف پا:

پنجه های پا را روی لبه یک پله یا یک جسم مرتفع قرار دهید. پاشنه را بالا و پایین کنید.

درمان خار پاشنه

ماساژ نقاط ماشه ای خار پاشنه :

همچنین می توان با شل کردن عضله پشتی پا از درد خار پاشنه کم کرد. روی زمین بنشینید و پاها را روی هم گذاشته دراز کنید. یک توپ تنیس پشت ساق پا قرار داده و با پای دیگر روی آن فشار ملایم بیاورید. توسط این ورزش به باند سفت پشت عضله فشار وارد شده و عضله شل می شود.

ورزش خار پاشنه

 

نکته مهم در مورد حرکات ورزشی برای درمان خار پاشنه

اگر حرکات ورزشی به صورت نادرست انجام شوند. باعث فشار در کف پا و یا نقاط دیگر خواهند شد. به همبن دلیل بهتر است برای حصول نتیجه بهتر ورزش های ذکر شده زیر نظر متخصص (پزشک یا کاردرمانی ) انجام شود. به همین دلیل توصیه می کنیم برای معاینات اولیه و راهنمایی به متخصص ارتوپدی یا کارشناس کاردرمانی منطقه خودتان مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست