اشتراک‌گذاری:

1 دیدگاه

درمان پای ضربدری در مشهد

درمان پای ضربدری زانوی ایکس در مشهددرصورت درخواست جهت ویزیت یا اطلاع از هزینه ها و ساعات و روزهای کاری لطفا به شماره پیامکی SMS پذیرش 09151238486 پیامک ارسال بفرمایید.

آتل در درمان زانوی ضربدری و پای ضربدری کودکان :

درمان پای ضربدری در مشهد درمان پای ضربدری کودکان در مشهدآیا می دانستید:

یکی از عوامل ایجاد زانوی ضربدری عدم توازن عضلانی در پا میباشد.در این مقاله به علل زانوی ضربدری و راه های درمان زانوی پای ضربدری میپردازیم.افراد مبتلابه زانوی ضربدری یا ژنووالگوم در حالی که زانوها بهم چسبیده‌اند. پاها با فاصله از هم قرار می‌گیرند و شکل حرف X را به خود می‌گیرند.به طور کلی نوزادان با پای پرانتزی به دنیا می‌آیند. که علت آن جمع شدن آنها در رحم مادر است. در حدود یک تا یک و نیم سالگی که کودک شروع به راه رفتن می‌کند. اندام‌های تحتانی شروع به صاف شدن میکنند.ژنووالگوم بیشتر در کودکان 3 ساله دیده می‌شود. و اغلب وقتی آنها به سن 7 تا 8 سال رسیدند. بیماری‌شان خودبه‌خود اصلاح می‌شود. در غیراینصورت درمان زانوی ضربدری در کودکان اهمیت پیدا میکند.

انواع زانوی ضربدری: 

1. پای ضربدری فیزیولوژیک:

این نوع پای ضربدری بعد از اینکه کودک 7 تا 8 ساله شد. به صورت خود بخود رفع میشود.

2. پای ضربدری پاتولوژیک:

به علت یسری بیماری‌های زمینه‌ای میباشد. مانند: بیماری ریکتزیا مقاوم به ویتامین دی. بیماری‌های ژنتیکی ، چاقی و وزن زیاد، آسیب‌دیدگی صفحه رشد استخوان‌‌ها در نزدیک مفصل زانو و آرتروزهای شدید در بزرگسالان.

علایم زانوی ضربدری:

نزدیک شدن زانوها به خط میانی بدن و دورشدن قوزک داخلی مچ پا ازیکدیگر. سائیده شدن زانوها به یکدیگر به هنگام راه رفتن از علایم واضح و روشن زانو ضربدری هستند.

سایر علایم:

-کوتاهی تاندون آشیل.
– خستگی زود رس به هنگام راه رفتن و دویدن.
-کوتاهی قد.
– سائیدگی بیش از حد کناره داخلی کفش.
– درد پشت ساق وجلوی ران.
– ارتروز زودرس.

تشخیص زانوی ضربدری:

تشخیص این ناهنجاری با انجام معاینات بالینی. اندازه‌گیری قد ، تراز پاها ، تقارن زانوها و بررسی الگوی راه رفتن و ایستادن تأیید می‌شود. عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس نیز در صورت لزوم انجام میشود.

درمان زانوی ضربدری کودکان :

پای ضربدری در کودکان در حال رشد طبیعی میباشد. اگر ضربدری بودن زانو باقیماند و خودبه‌خود اصلاح نشد. درمان‌های اصلاحی خاص و انجام اقدامات ترمیمی توصیه می‌شود.
درمرحله ی اول  با اصلاح علل زمینه‌ای ، همچون اصلاح اختلالات تغذیه‌ای ، تجویز ویتامین دی ، ویتامین سی و همچنین تقویت عضلات اطراف زانو و لگن و بهبود سبک زندگی و فیزیوتراپی. از دردها و ناتوانی کودک بکاهیم.

معاینه:

معاینه کامل کف پا بسیار مهم است. هرگونه مشکلات مربوط به پا از جمله صاف بودن کف پا باید رفع شود. صاف بودن کف پا را می‌توان با قرار دادن یک آتل (کفی طبی) در کفش، درمان کرد.
اگر بعد از سن 7 سالگی بیماری خوب نشد و همچنان ادامه داشت. ممکن است پزشک برای اصلاح پای ضربدری استفاده از بریس‌ها یا آتل کفش (کفی طبی ونس) را توصیه کند. همچنین متخصص ارتوپد انجام حرکات ورزشی خاصی را توصیه می‌کند. تا از بدتر شدن بیماری جلوگیری کند و روند بهبودی را ارتقا بخشد. حرکات ورزشی ای مانند:
اسکات نیمه ، استپ آپ ، توپ ارتوپدی و تمرینات ورزشی در استخر. می‌تواند برای تقویت عضلات در زانوی ضربدری مؤثر باشد که باید تحت نظر متخصص انجام شود. (هیدروتراپی ورزش در آب برای زانودرد و کمردرد)

درصورتیکه انحراف زانوی پای ضربدری خودبخود اصلاح نشد. ممکن است پزشک عمل جراحی را پیشنهاد کند. روش عمل به سن کودک، شدت و علل پای ضربدری بستگی دارد.

عمل‌های جراحی اصلاحی برای درمان زانوی ضربدری عبارتند از:

١)عمل جراحی هدایت رشد.
٢)جراحی استیوتومی یا اصلاح امتداد استخوانی.
بعد از سن رشد و در بزرگسالان با استفاده از عمل استئوتومی. یا اصلاح امتداد استخوانی ، بدشکلی استخوان اصلاح میگردد.
معمولاً عمل‌های جراحی برای اصلاح زانوی پای ضربدری و انجام تمرینات فیزیکی پس از آن نتایج خوبی بدنبال خواهد داشت.
تحرک زانو، تمرینات تعادلی و تقویتی. آموزش نحوه صحیح ایستادن ، راه رفتن و تقسیم صحیح وزن روی زانوها برای تسریع درروند بهبودی مؤثرباید انجام شود.

بیشتر بخوانید …

1 دیدگاه. Leave new

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست