اشتراک‌گذاری:

بدون دیدگاه

درمان پای پرانتزی در مشهد

کلینیک درمان پای پرانتزی کودکان

تصویر روش علمی تمرین های درمان پای پرانتزی در مشهد را شرح می دهد .
بدلیل کاهش سرعت اینترنت ممکن است تصویر مات باشد لطفا در صورت محو بودن تصویر جهت دریافت تصویر باکیفیت به واتساپ 09151238486 پیام بدهید.

درصورت درخواست جهت ویزیت یا اطلاع از هزینه ها و ساعات و روزهای کاری لطفا به شماره پیامکی SMS پذیرش 09151238486 پیامک ارسال بفرمایید.

درمان انحراف پای پرانتزی در کودکان بوسیله آتل های فلزی یا اتل های پلیمری:

زانوی پای پرانتزی در اصلاح لاتین از آن به عنوان ژنوواروم یاد میشود. ژنو به معنای زانو ، واروم به معنای خم شدن به سمت بیرون است. پس با این معنی عارضه پای پرانتزی را میتوان اینگونه تعریف کرد. عارضه ای که در آن زانو ها از حالت طبیعی خارج میشود و پاها به سمت بیرون خم میشوند.زانوی پرانتزی به سه درجه خفیف، متوسط و شدید تقسیم میشود.

علاوه برموارد ذکر شده زانوی پرانتزی ممکن است علائم یک بیماری خاص مثل بلانت یا راشیتیسم باشد. که باعث بروز آرتروز زانو و لگن نیز میشود.روش های درمانی مختلف مانند محکم بستن پا گچ گرفتن یا جراحی در جهت اصلاح این عارضه وجود دارد. این اختلال در نوزادان به دلیل تنگ بودن رحم مادر بسیار رایج است و معمولا هیچگونه درمانی برای کودکان نیاز نمیباشد.پاهای اغلب کودکان هنگامی که راه میافتند و بین 12 تا 18 ماهگی صاف میشود. عوارض جانبی دائمی ندارد. اما اگر این مشکل تا پایان دو سالگی کودک همچنان باقی بود باید برای درمان زانوی پای پرانتزی کودکان به پزشک مراجعه شود.

کلینیک درمان پای پرانتزی در مشهد درمان زانوی پای پرانتزی کودکان در مشهد

تفاوت درمان پای پرانتزی و پای ضربدری در چیست:

پای پرانتزی به حالتی گفته میشود که در آن زانوها به بیرون خم شده و فضای بین مچ پا کاهش می‌یابد. اما پا ضربدری به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن زانوها به هم نزدیک شده و فضای بین مچ پاها افزایش یابد. پای پرانتزی و زانوی ضربدری هر دو نوعی انحراف زانو به حساب میآیند.اغلب نوزادان به دلیل نحوه قرارگیری آن‌ها در رحم، با زانوهای پرانتزی شکل بدنیا می‌آیند. این وضعیت در حقیقت تا سن 18 ماهگی افزایش می‌یابد و سپس با رشد کودک، زانوها صاف می‌شوند.

علاوه بر آن، زانوی پرانتزی ممکن است به دلیل راشیتیسم، بیماری بلانت، ضربه، شکستگی ای که به طورکامل بهبود نیافته. و ناهنجاری‌های ژنتیکی در رشد استخوان، ایجاد شود. اگر زانوی پرانتزی بخشی از رشد طبیعی و نرمال یا در اثر آسیب نباشد. علامت یک بیماری بوده یا به خودی خود یک بیماری محسوب می‌شود.عارضه زانوی ضربدری که به آن ژنووالگوم میگویند. از سن 3تا4سالگی کودک آغاز شده و در آن زاویه زانو کاملا به سمت داخل خم میباشد. این شکل از زانوی ضربدری. تا سن 6سالگی ،بدون در نظر گرفتن اندک زاویه داشتن زانو در بزرگسالی، بهبود می‌یابد.

روش های پیشگیری و درمان زانو و پای پرانتزی کودکان :

هنگامی که در شرایط عادی میایستیم و قوزک های پای خود را کنار یکدیگر قرار میدهیم. فاصله زیادی بین زانوهایمان نباید وجود داشته باشد و اگر بنا به دلایلی این فاصله غیر طبیعی میان زانوهایتان وجوددارد. به شما توصیه میکنیم به فکر درمان و پیشگیری باشید.کمانی شدن پاها را پای پرانتزی میگویند و بهترین روش درمان آن ورزش کردن است. در ادامه مقاله روشهای درمان و پیشگیری از به وجود آمدن پای پرانتزی را بیان میکنیم. هنگامی که قوزک پاها را کنار یکدیگر قرار میدهید عدم موازی بودن پاهای خود را مشاهده میکنید.

توجه داشته باشید که وجود 5 تا 7 درجه انحراف کاملا طبیعی به حساب میآید. بیش از این مقدار به معنی وجود ژنوواروم یا پای پرانتزی است. به دلیل اینکه زانوی پرانتزی بچگونگی ساختار اسکلتی پا و زانوی فرد بستگی دارد. و با بالا رفتن سن ترمیم آن دشوارتر میشود و ممکن است نیاز به جراحی های پرهزینه داشته باشد. بنابراین ضروری است که باتشخیص زود هنگام و شروع درمان از پیشرفت آن جلوگیری بعمل آورد.

عوامل ایجاد کننده :

  • اضافه وزن و چاقی.
  • راه رفتن زود رس کودک.
  • استفاده طولانی مدت از پوشک در کودکان.
  • نشستن نامناسب دبلیو شکل در کودکان.
  • عدم توازن درصفحات رشد.
  • کوتاه بودن عضلات نیم وتری و نیم غشایی.
  • ضعیف بودن عضلات دو سر رانی.
  • نرم بودن استخوان و ابتلا به راشیتیسم.
  • مشکلات ارتروز زانو.
  • پاره شدن رباط های زانو.
  • شکستگی های موجود در انتهای استخوان ران و بد جوش خوردگی آن.
  • شکستگی و بد جوش خوردگی استخوان درشت نی.
  • بیماری پاژه که یک بیماری استخوانی است و به تدریج پیشرفت می کند باعث شکنندگی استخوان می شود.
  • آرتریت روماتوئید.
  • وراثت.

عوارض :

ازجمله شایعترین عوارض پای پرانتزی میتوان به:

  • راه رفتن به صورت غیرطبیعی.
  • ابتلا به آتروز زود هنگام در زانوها.
  • افزایش حساسیت و آسیب پذیری مفصل.
  • کوتاه شدن قد.
  • انحراف ستون فقرات. (درمان اسکولیوز یا کج پشتی)

راه های اصلاح و درمان پای پرانتزی:

آشنایی با شیوه های درمان پای پرانتزی امری بسیار لازم و ضروری میباشد. زیرا علاوه بر انحراف و پرانتزی بودن پاها مشکلات جدیتری برای فرد بوجود میآید. که لازم است در جهت رفع آنها درمان صورت پذیرد.در غیر این صورت در آینده وجود این اختلال. باعث بروز بیماری هایی نظیر آرتروز زانو در این افراد میشود. تشخیص و روش درمان پای پرانتزی به علت بوجود آمدن آن بستگی دارد. بنابراین لازم است که توصیه های درمانی با مشورت پزشک و زیرنظر او صورت گیرد.

برخی از روش های اصلاحی :

  • انجام ورزش های تقویت کننده عضلات خارجی ران و ساق پا.
  • انجام حرکات کششی برای کپسول داخل زانو.
  • اصلاح راه رفتن به گونه ای که پنجه مستقیم قرار بگیرد.
  • تعویض یا اصلاح کفش هایی که ساییدگی بیش از حد دارند.
  • اجتناب از نشستن به صورت چهار زانو.
  • استفاده از زانوبندهای مخصوص.
  • ماساژ درمانی.
  • استفاده از کفی و کفش طبی زیر نظر پزشک متخصص ارتوپد.
  • جراحی.

علائم پای پرانتزی:

ازعلائم شایع پای پرانتزی در بچه ها و افراد بزرگسال. به داخل بودن پا یا انحراف پاها میباشد. همچنین عدم هماهنگی در راه رفتن و راه رفتن بصورت غیر عادی نیز از نشانه های پای پرانتزی میباشد.معمولا فردی که پای پرانتزی دارد احساس درد نمیکند. اما طولانی شدن این حالت در نوجوانی باعث بروز مشکلاتی در ناحیه ران یا بروز درد در زانو و مچ پا میشود. علاوه بر آن اکثر بیمارانی که مبتلا به پای پرانتزی هستند. هنگام راه رفتن ممکن است تعادل خود را از دست داده و دچار لغزش شوند.

روش تشخیص پای پرانتزی توسط پزشک متخصص:

جهت تشخیص پرانتزی بودن پاها. دکتر با دقت وضعیت پاهای بیمار را بررسی میکند. تا ببیند وقتی که بیمار کاملا صاف و به صورت طاقباز خوابیده است فاصله ای که بین زانوهای او ایجاد شده چه اندازه است.ممکن است پزشک از شما بخواهد راه بروید تا طرز قرار گرفتن پاهایتان را بررسی کند. همچنین پزشک برای تشخیص دلایل پرانتزی شدن پاها و بررسی بیماریهای زمینه ای در فرد. یکسری آزمایشات ضروری برای بیمار تجویز میکند. و ممکن است از تصاویر رادیو گرافی نیز استفاده کند. تا بتواند تمام ناهنجاری های استخوانی موجود در پاها و زانوهای بیمار را مشاهده کند.

مناسب ترین سن جهت اقدام به درمان پای پرانتزی چند سالگی است:

اگر وضعیت پای پرانتزی کودک شما در حال بیشتر شدن است. در صورتی که یک پا بیشتر از پای دیگر در حال کمانی شدن است. هنگامی که پنجه پای کودک شما در حال راه رفتن به سمت داخل چرخش دارد. اگر قد کودک شما با توجه به سنی که دارد کوتاه تر است. یا اینکه به خوبی نمی تواند راه برود و صاف بایستد. وجود زاویه در زانوها یا پاهای کودکان موجب درد پا و بروز مشکلاتی در راه رفتن آنها میشود. بنابراین در صورتی که نوع راه رفتن کودکتان شما را نگران میکند ، بهتر است که به پزشک متخصص ارتوپدی مراجعه کنید.

اگر در سن پایین اقدام به درمان این اختلال کنید. نتیجه بهتر و سریعتری کسب خواهید کرد. تا زمانی که بخواهید در بزرگسالی درمان پای پرانتزی را آغاز کنید.در بیشتر موارد وضعیت کودک شما کاملا نرمال است. و شکل پرانتزی پاهای او به تدریج و در مدتی کوتاه رفع میشود. اما اگر این مشکل باعث نگرانی شما است. میتوانید با مراجعه به پزشک نگرانی خود را کاهش دهید.

پزشک :

پزشک با بررسی دقیق پاهای کودک به شما این اطمینان را خواهد داد. که جایی برای نگرانی وجود ندارد و اگر تا سه سالگی این اختلال رفع نشود. ضروری است که مجدد جهت معاینه و بررسی به دکتر مراجعه کنید. در بزرگسالان نیز ممکن است. به تدریج این مشکل یک سمت پای آنها را تحت تاثیر قرار بدهد یا با گذشت زمان شدت بیشتری یابد.بنابراین وقت آن رسیده که معاینات پزشکی جهت رفع این مشکل صورت پذیرد. معمولا اکثر خانواده ها این باور غلط را دارند. که زانو و پای پرانتزی کودکان به مرور زمان اصلاح خواهد شد. چنانچه پس از سه سالگی کودک هنوز این عارضه در پاهای او وجود دارد. اقدامات درمانی جهت اصلاح آن ضروری میباشد. توجه داشته باشید که این تغییر بلافاصله پس از انجام درمان حاصل نمیشود. بلکه کاری زمانبر است و نیاز به سختکوشی و تکرار مداوم دارد.از جمله روش های درمان غیرجراحی پای پرانتزی میتوان به موارد ذیل اشاره کرد:

بریس های ارتوپدی در درمان زانو و پای پرانتزی کودکان ، آتل های زانو

نوع خاصی از بریس های ارتوپدی. ( آتل های فلزی یا پلیمری ) نیز در کلینیک های ارتوپدی جهت اصلاح زانوی پرانتزی وجود دارد. ولی معمولا استفاده از این بریس ها برای سنین پایین و جهت درمان زانو یا پای پرانتزی کودکان مناسب هستند.

زیرا در افراد بزرگسال رشد استخوانی تکامل یافته است و استفاده از بریس تاثیر چندانی نخواهد داشت. این نوع بریس ها اغلب برای درمان پای پرانتزی کودکان تجویز میشود. بدلیل آنکه استخوانهای کودکان همچنان در حال رشد است و استفاده از زانوبندها میتواند در اصلاح شکل پاهای آنها موثر واقع شود. استفاده از کفی ها و کفش های طبی نیز روشی دیگر برای درمان پای پرانتزی به شمار میرود. که باعث میشود پاهای فرد در وضعیتی صحیح قرار گیرد.همچنین باعث میشود فشار وارد شده به زانو به صورت صحیح توزیع شود و فشار مضاعفی که به دلیل پرانتزی بودن پا به زانو وارد میشود رفع شده و فرد احساس راحتی بیشتری هنگام ایستادن و راه رفتن داشته باشد.

انجام تمرینات ورزشی همچون یوگا و پیلاتس تحت نظر مربی

انجام برخی تمرینات و ورزش ها مانند پیلاتس و یوگا در تغییر و اصلاح زانوی پای پرانتزی بسیار موثر هستند و از شدت آن می کاهند. افرادی که سعی دارند با استفاده از روش های غیر تهاجمی این عارضه را بهبود ببخشند. قطعا در اولین قدم به سراغ جراحی نمی روند.اما با این وجود در برخی موارد میزان انحراف پاهای فرد به قدری شدید است. که تنها با عمل جراحی رفع میشود. حتی می توان اینگونه بیان کرد که تنها راه رفع این اختلال در بزرگسالان جراحی است. که به نوبه خود ممکن است عوارضی نیز درپی داشته باشد. بنابراین بهتر است که به عمل جراحی به عنوان اولین و تنهاترین راه حل نگاه نکنید.

بیشتر بخوانید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست